Mag mijn moeder zorgverlof aanvragen om met mij naar het ziekenhuis te gaan?

Eind volgende maand moet ik naar het ziekenhuis voor onderzoeken. Ik wordt hierbij ook in een roesje gelegd, en ben dus afhankelijk van iemand die met me meegaat, omdat mijn partner geen auto-rijbewijs heeft en ik iemand nodig heb die me "begeleidt".

Mijn moeder werkt in de zorg en heeft na veel gedoe haar diensten kunnen wisselen.

Toch vroeg ik me af, of mijn moeder geen recht heeft op zorgverlof op haar werk?

Ik ben trouwens niet minderjarig meer..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K

Het beste antwoord

Waar je op doelt is het kortdurend zorg verlof, dit zal worden toegekend, op het moment dat het een thuiswonend kind of bijv. partner betreft, waarvoor, let op, niemand anders deze taak op zich kan nemen.

Het lijkt me vreselijk moeilijk aan te nemen, dat er niemand is, die op dat moment over een vrij moment beschikt, met je mee kan gaan.

Verder gaan de regels zelfs zo ver, dat de zorg op het moment dat je in het ziekenhuis bent, door de verpleging gedaan wordt en niet door je moeder, dus dat zou betekenen dat wanneer het wordt toegekend, het voor het vervoer van en naar het ziekenhuis geld, en daarna zou je partner, zonder rijbewijs het weer op zich kunnen nemen... sorry.

Maar al wel vast sterkte met je onderzoek!!

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/verlof/kortdurend-zorgverlof?ns_campaign=Thema-werk_en_loopbaan&ro_adgrp=Verlof_en_vakantie-kortdurend_zorgverlof&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bkortdurend%20%2Bzorgverlof&ns_fee=0.00
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, zorgverlof is voor langdurige verzorging, niet voor een bezoek aan het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet. Is niet alleen voor langdurige verzorging.
Nee, dat kan niet omdat jij niet thuis woont zoals een jong kind. Verder is het ook niet zo plotseling want dan heb je recht op calamiteitenverlof. Dit is eenmalig en geen langdurige verzorging van bijv een kind of een ouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
Als je zelfstandig woont kan je moeder daar geen zorgverlof voor krijgen.
Je partner wel. En dan kun je met de taxi.
volgens mij heb je daar recht op volgens de huidige cao.
Ik werk zelf ook in de zorg en heb daar ook een aantal uren/dagen recht op.
Is meen ik wel afhankelijk van je uren contract wat je werkt.
Het beste is om even in het contract na te kijken of gewoon de CAO naslaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
heeft ook te maken of je een 1ste bloedverwant bent dacht ik, maar jij bent haar dochter dus dat zit wel goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het dient dan te gaan om een kind dat nog thuis woont of partner waarmee de werknemer samenwoont.
Zo staat het in de regels.