Mag mijn ID gevraagd worden als ik samen met mijn vader alcohol koop?

Ongeveer een halfuur geleden ging ik boodschappen doen met mijn vader. Hij is net 50 jaar geworden en ik ben 17 en word in september 18. Gewoon de dagelijkse boodschappen zoals altijd, niet alleen maar bier ofzo, gewoon één sixpack. Ik drink zelf niet en heb voor mezelf besloten dat ik het proberen mee wil wachten tot ik 18 ben ondanks dat ik de smaak van sommige bieren wel lekker vind.

Het is niet dat ik het vervelend vind dat het gevraagd werd, maar de caissière die vroeg naar mijn ID! Heb ik nog nooit meegemaakt als iemand van 25+ erbij is. Hoe zit dat eigenlijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kan een volwassen persoon alcohol kopen in aanwezigheid van een minderjarig kind? Hoe zit dit? De wet geeft aan dat supermarkten en slijters, maar ook horecabedrijven, alleen alcohol mogen verkopen aan een klant als voor iedereen duidelijk is dat deze klant de drank niet direct doorgeeft aan jongeren onder de 18 jaar. Als duidelijk is dat de alcohol wordt gekocht met de bedoeling het direct ter plekke aan een jongere door te geven moet de caissière of barmedewerker nee verkopen. Dan is er zogenaamd sprake van wederverstrekking of doorverkoop (Drank- en Horecewet, artikel 20). In alle andere gevallen kan de verkoper de drank, na vaststelling dat de koper 18 jaar of ouder is, gewoon verstrekken. En dat geldt zeker ook voor ouders die drank in de supermarkt kopen voor thuisgebruik ook al hebben ze op het moment van de aankoop één of meer jonge kinderen bij zich. Toegevoegd na 3 minuten: Het was dus onnodig van de caissière om jouw I'd te vragen. Het is verder niet verboden om iemand om zijn id te vragen. Jij had wel mogen weigeren. Toegevoegd na 8 minuten: Kzal vanmiddag even de link bijvoegen. Toegevoegd na 21 uur: http://www.naar18jaar.nl/informatiebronnen/veelgestelde-vragen

Bronnen:
http://www.naar18jaar.nl/informatiebronnen...

Ze mogen officieel ook geen alcohol aan je vader verkopen als jij er bij bent. Dit komt omdat ze dan niet zeker weten of het wel voor hem is.

Een kassamedewerker mag naar het ID van jou vragen als hij/zei vermoed dat de drank wordt gekocht voor de jongere persoon. In de praktijk gebeurd dit niet vaak. De kassamedewerker mag weigeren de drank te verkopen als de je dan geen 18 bent. Ik weet dit want ik ben zelf kassamedewerker. Toegevoegd na 2 minuten: Bij weigering van het tonen van je ID hoor je het sowieso niet mee te krijgen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100