Is een ruimte organisatie verantwoordelijk voor eventuele schade aan mijn huis?

Stel er valt een stuk ruimte afval neer op mijn huis.
Huis in de fik.
Kan ik verhaal halen bij de NASA of wie dan ook?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ding wat nu in het nieuws is (de progress m27m) komt trouwens uit Rusland. Maar ik vind dit een goede vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijzonder hoe alle antwoorders tot nu toe alleen maar reppen over verzekeringen. Dat heeft er geen drol mee te maken.

Antwoorden (3)

De kans dat er iets vanuit de ruimte op uw huis valt is zo klein dat er geen wet of regelgeving is die vast legt wie er verantwoordelijk voor is.
uiteraard wordt de schade vergoed als u een woonverzekering heeft.

Bij NVR (Nederlandse vereniging voor Ruimtevaart)
kunt u altijd nog voor de zekerheid vragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ruimteorganisatie, b.v. NASA, is volgens mij niet verantwoordelijk. Zij kunnen er niets aan doen dat dat voorwerp op je huis valt. Die organisatie is niet in staat zo'n gesteente te sturen. Anders is het, als het b.v. een brokstuk is van een geëxplodeerde raket. Dan moet dat mijns inziens wel vergoed worden door of vanwege de verantwoordelijke ruimtelijke organisatie. Alleen de vraag is of de organisatie de schade moet vergoeden of degene die de fatale fout heeft gemaakt. Die persoon is in dienst van die organisatie. Dus de organisatie is volgens mij verantwoordelijk.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor alle duidelijkheid, de ruimtelijke organisatie is bij een stuk ruimteafval, dat echt afkomstig is uit de ruimte, dus niet van mensen komen van deze aarde, is volgens mij niet verantwoordelijk.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@corzijlstra
Een steen/komeet is geen ruimteafval. Ruimteafval is alles wat de mens de ruimte ingestuurd heeft aan apparatuur en wat niet meer werkzaam is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimteschroot
Ja.

Alles schade aangericht aan jouw huis die direct te herleiden valt tot een ander (rechtspersoon) is verhaalbaar. Daar hoef je geen verzekering voor te hebben ook, wat een raar en hardnekkig misverstand blijkt te zijn hier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
+ Voor mij het enige correcte antwoord. Ruimteafval is makkelijk te herleiden naar de verantwoordelijke en dus aansprakelijk te stellen.