Hoe werkt het vinden van een huurwoning op basis van een urgentieverklaring precies? Zie toelichting

Er was laatst een dame van het gemeentehuis bij ons thuis om de situatie te bezichtigen. We hebben grote kans op urgentie volgens haar, maar het is wel zo dat we een woning toegewezen krijgen binnen een aantal steden in de regio. En als dat ons niet bevalt en besluiten op het aanbod te weigeren, krijgen we nooit meer urgentie. Ik vergat haar te vragen: mogen wij dan, na het krijgen van de urgentieverklaring, niet zelf opzoek gaan naar een woning binnen de gegeven steden? Of zoeken zij dan zelf voor je?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verschilt per gemeente, dus kan je zo geen antwoord op krijgen.

Het beste antwoord

Dat verschilt per gemeente, en hangt ook af van de reden dat je een urgentie krijgt. Als het goed is, zul je een schriftelijke beschikking krijgen op je aanvraag, en daar zal in moeten staan hoe het in jullie geval werkt. Al is mijn ervaring dat veel gemeentes zelf ook niet weten wat hun regels precies zijn..

In veel gemeentes kun je zelf zoeken als je een urgentie hebt, vaak is het zelfs de bedoeling dat je dat doet. Soms zijn er aanvullende regels. Er zijn bijvoorbeeld gemeentes waarin je met een urgentieverklaring alleen maar mag reageren op flats, en niet op eengezinswoningen. En daarnaast zijn er inderdaad regels over het weigeren van een woning: als je twee of drie keer (ook weer afhankelijk van de gemeente) een woning weigert, ben je vaak je urgentie kwijt. Als je zelf mag/moet zoeken, is er vaak een beperkte geldigheid van de urgentie. Dan moet je bijvoorbeeld binnen zes maanden een woning hebben gevonden, anders vervalt de urgentie. Dit is vooral om de urgentie te onderstrepen, en te voorkomen dat mensen aanvullende eisen gaan stellen aan het type woning of woonomgeving waar ze willen gaan wonen.

Voor aangepaste woningen geldt vaak een afwijkende procedure, en ook dat verschilt dus per gemeente. Soms is het zo dat je zowel zelf mag zoeken naar een woning die deels is aangepast of gemakkelijk aan te passen is, als dat de gemeente een lijst hanteert van aangepaste woningen en de woningen toewijst aan mensen op een wachtlijst. Toewijzing hangt dan af van urgentie, maar vooral ook van de al aanwezige aanpassingen, en bij wie op de wachtlijst de woning het beste zou passen zonder dat er al te veel aanvullende werkzaamheden mogelijk zijn. Vaak hebben gemeentes de toewijzing van aangepaste woningen helemaal losgekoppeld van de reguliere woningen, maar dat is dus echt allemaal heel verschillend per gemeente.

Je zult dus deze vragen moeten stellen aan je contactpersoon bij de gemeente, en/of het officiële bericht naar aanleiding van het huisbezoek moeten afwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus uit te zoeken valt: - of er sprake is van beperkte geldigheid vd urgentie of dat het gemeente zelf de woning zoekt.
- of er beperkingen worden gesteld wanneer men zelf naar een woning mag/moet zoeken Het komt er dus eigenlijk op neer dat je in beide gevallen geen vrij spel hebt; al mag je zelf naar een woning zoeken, je zult toch op beperkingen stuiten kwa tijd en woningtype.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, vaak heb je niet volledig vrij spel. Dat is helaas een beetje wat de noodsituatie van een urgentie vaak in zich heeft: er is dan een reden waardoor je zo snel mogelijk weg moet uit je huidige woning, en dan kun je niet al te veel eisen stellen aan het type woning. Al hangt het allemaal erg af van de reden van urgentie, wanneer die wordt verstrekt in verband met een handicap, moeten er natuurlijk júist veel eisen gesteld worden aan het type woning. Als de urgentie verstrekt wordt vanwege een zwangerschap, moet de woning natuurlijk wel groot genoeg zijn om met twee of drie personen in te wonen, etc. Maar informeer echt bij je eigen gemeente, want er zijn geen landelijke regels of richtlijnen, dus je zult er bij je gemeente achter moeten komen welke regels zij hanteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, zal ik doen. Bedankt voor de info!

Andere antwoorden (1)

Meestal moet je de eerste 3 maand zelf zoeken mocht je na die tijd nog niks gevonden hebben kan de woningcorporatie er voor kiezen om je een woning aan te beiden