Wat is nou precies het verschil tussen kinderbijslag en kindgebonden budget?

Ik weet dat ze alle twee een tegemoetkoming zijn in de kosten van het kind, maar het verschil is mij niet duidelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
15.4K

Het beste antwoord

Kinderbijslag krijgt iedereen met kinderen tot 18 jaar.
Met de kinderbijslag betaalt de overheid mee aan de kosten die horen bij de opvoeding van een kind. Woont of werkt u in Nederland en heeft u kinderen jonger dan 18 jaar, dan krijgt u waarschijnlijk kinderbijslag. De SVB betaalt de kinderbijslag uit.

Het kindgebondenbudget is een inkomensafhankelijke toeslag, die niet alleen afhankelijk is van het inkomen maar ook van het aantal kinderen in een huishouden en ook van de leeftijd van de kinderen tot 18 jaar.
Dit wordt dan uitbetaald bovenop de kinderbijslag
Er zijn voorwaarden aan verbonden.
1. U heeft 1 of meer kinderen tot 18 jaar.
2. u of de andere ouder ontvangt kinderbijslag voor deze kinderen of u onderhoudt het kind in belangrijke mate als het kind 16 of 17 jaar is en u of de andere ouder ontvangt geen kinderbijslag voor het kind.
3. U of uw partner heeft de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen.
Zie voor meer informatie:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kindgebonden-budget

Toegevoegd na 2 minuten:
Kinderen in het huishouden kunnen zijn: eigen kinderen, stiefkinderen en/of pleegkinderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kinderbijslag krijgt iedereen die kinderen heeft geheel onafhankelijk van het inkomen. Een kindgebonden budget is een vergelijkbare tegemoetkoming in de kosten van het onderhoud van een kind, maar krijgen alleen mensen die weinig inkomen hebben en daardoor wellicht in de problemen zouden kunnen komen. Ook gezinnen met pleegkinderen kunnen met behulp van de regeling kindgebonden budget een tegemoetkoming in de kosten krijgen.