Is iets tekenen m.b.v. DocuSign Ink (al) net zo rechtsgeldig als handtekening met pen op papier?

Laatst heb ik gehoord over DocuSign Ink (zie http://www.docusign.com/europe/). Ik zie me hier documenten mee ondertekenen.

Nou kan ik me voorstellen dat bedrijven dan gaan klagen over de rechtsgeldigheid hiervan. Ik zou dan graag zeggen dat het net zo rechtsgeldig is als afdrukken, met pen ondertekenen, en opsturen...maar is dat eigenlijk wel waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Digitale handtekeningen zijn rechtsgeldig als met een certificaat de echtheid te controleren is.

Dit is verwoord in een richtlijn: 1999 Europese Richtlijn nr. 99/93/EG betreffende elektronische handtekeningen

Toegevoegd na 8 minuten:
Er is ook een wetsartikel (boek 3, artikel 15a):

"Een elektronische handtekening heeft dezelfde rechtsgevolgen als een handgeschreven handtekening, indien de methode die daarbij is gebruikt voor authentificatie voldoende betrouwbaar is, gelet op het doel waarvoor de elektronische gegevens werden gebruikt en op alle overige omstandigheden van het geval." Zowel "gewone" als "geavanceerde" elektronische handtekeningen kunnen dus rechtsgeldig zijn, mits ze maar voldoende betrouwbaar zijn.(..)

Voor de volledige tekst zie de link naar het wetboek online.

Docusign voldoet hieraan omdat met een digitaal certificaat de echtheid kan worden bevestigd en dit wordt gekoppeld aan de afzender. Het voldoet ook aan de richtlijnen voor de Amerikaanse wet: Electronic Signatures in Global and National Commerce (ESIGN) Act