Hoe wordt het einde van een stopverbod of parkeerverbod aangegeven?

In een straat is bijvoorbeeld bij een wegversmalling bij een basisschool een stopverbod ingesteld. Aan het begin van de wegversmalling staat een bord Stopverbod. Aan de andere kant van de wegversmalling staat ook zo'n bord.
Aan het einde van die wegversmalling moet het stopverbod natuurlijk eindigen, maar dit staat niet door een bord aangegeven. Ik kan aan de achterkant van het andere bord niet zien dat hier het stopverbod begint. Dus officieel geldt het stopverbod tot aan het einde van de straat.
Wat voor bord is er nodig om het einde van het stopverbod aan te geven?

Morgen op de betreffende plaats eens kijken of er aan de linkerkant van de weg ook zo'n bord staat (ik bedoel dus niet die uit tegengestelde richting), anders betekent dit dat je aan de linkerkant van de weg wel mag stoppen. Je kan immers niet aan de achterkant van het bord zien dat het aan die kant ook niet mag.

12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

Ik ken uit ervaring een borden combinatie die het einde (en begin) van een parkeerverbod aangeeft:
Het is het normale parkeerverbodsbord met daaronder een onderbord met een pijl naar links of naar rechts.
Het bord staat dan ook in de langsrichting van een straat i.p.v. dwars, je kunt het dus altijd zien onafhankelijk van de richting die je rijdt.
Het staat soms enkele meters voor (of na) een krappe bocht in de weg zodat er ruimte vrij blijft om ook met een lange vrachtauto de bocht te kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Het eerstgegeven antwoord is ook prima. Maar de pijl eronder is een goede aanvulling, vandaar dat ik dit als beste antwoord geselecteerd heb. Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Zo'n bord bestaat er niet, het is zoals je zegt, het stopverbod geldt tot het einde van de eerstvolgende zijstraat.

Ik heb op onderstaande site zowel het antwoord op je vraag alsook een hele discussie over het nut van zo'n bord gevonden.

Een parkeer- of stopverbod is geldig voor een wegvak, dat wil zeggen
tot aan de eerstvolgende zijstraat, waarbij het nauwelijks voor zal
komen dat de wegbeheerder het opportuun acht het verbod eerder dan die
zijstraat op te heffen. dit gezien het feit dat stop- en
parkeerverboden vooral voorkomen in drukke straten met veel
zijstraten.
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord.
walter
12 jaar geleden
Dank je. Best vreemd eigenlijk, dat dat niet bestaat. Ik kan me genoeg situaties voorstellen dat er behoefte aan zo'n bord is. Net als in de situatie die ik bedoel, gaat het om een versmalling bij een school. De rest van de straat zou dat bord geen invloed op mogen hebben. Ik bedacht me net, de enige oplossing zou volgens mij zijn om aan het einde van de versmalling aan de rechterkant nog zo'n bord te zetten, met een wit bordje dat in de richting wijst waar het stopverbod geldig is. Dan is het waterdicht. In theorie zou ik nu dus een boete kunnen krijgen als ik ergens in die straat stop. In de praktijk gebeurt dit gelukkig niet hoor (ook niet als je wel politie zou zien op straat)
vaak zie je op achterkanten van borden een braklav sticker, dit staat deels voor oneindigheid. dit betekend dus ook dat het oneindig stopverbod.

koffer