Aangehouden met 120kg (legaal) vuurwerk, wat is de boete?

Helaas vandaag aangehouden precies 100 meter na de grens.
We dachten leuk vuurwerk te kopen in Duitsland.
Gelukkig was het volgens meneer de agent wel legaal vuurwerk maar overtrefde wij ruim de limiet van 25kg.
We hadden 120kg dus ruim teveel.
Ik dacht dat het gewicht per kruitgewicht ging maar helaas telt het karton eromheen ook mee..
Ook dacht ik dat het gewicht per persoon was (waren met z'n 4en)

De boete is niet zo mijn zorgen, dat is een geldkwestie.
Wat me meer zorgen maakt is of dit een strafblad vormt?
Dit ivm mijn publieke functie.

Ook de opslag waar wij ons vuurwerk moesten laten deugde van geen kant.
Scooters stonden ernaast..
Ook was het een onafgesloten ruimte waar ik inprincipe mijn vuurwerk stiekem weer kon pakken.
Helaas kon het blijkbaar niet anders.

Al met al erg zonde maar het is niet anders.
Elke tip is welkom.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
12.7K

Antwoorden (2)

Voor 2017 is de verkoop van vuurwerk op 28 december begonnen, en het verhaal doet de ronde dat vuurwerk in Duitsland kopen illegaal is, maar dit is niet waar. Je mag goedgekeurd consumentenvuurwerk, dat voldoet aan de Nederlandse wetgeving bij Duitse supermarkten kopen. Je hebt dus wat dat betreft geen regels overtreden.

De regels voor het kopen en meenemen van vuurwerk vanuit Duitsland is geregeld in het vuurwerkbesluit. Legaal consumentenvuurwerk mag door consumenten vervoerd worden tot maximaal 25kg per persoon, maar …..
je mag niet meer dan 25kg ínvoeren, en niet meer dan 25kg vuurwerk per auto vérvoeren. Let op: de invoer van dat vuurwerk moet 48 uur van tevoren digitaal gemeld worden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Als particulier is het haast onmogelijk toestemming te krijgen voor zo’n grote hoeveelheid.

In uw geval gaat het dus om legaal vuurwerk waarvan er tussen de 50 en 100kg te veel in de auto was.
Dat zou uitkomen op een strafbeschikking van € 500,-- of € 750,-- en wordt gerekend als een overtreding. Verboden handelingen met consumentenvuurwerk.

Alle strafbeschikkingen van boven € 100 of meer worden opgenomen in uw lijst met Juridische Documentatie. Het loont zeker om verzet in te stellen als de strafbeschikking op uw deurmat valt, aangezien de regel dat men maar 25kg per auto mag vervoeren en niet per passagier maar bij weinig mensen bekend is.

Toegevoegd na 54 seconden:
Artikel 1.2.5 lid 2
http://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2016-10-17#Hoofdstuk1_Paragraaf2_Artikel1.2.5

Toegevoegd na 2 minuten:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-48812.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het loont zeker om verzet in te stellen als de strafbeschikking op uw deurmat valt, aangezien de regel dat men maar 25kg per auto mag vervoeren en niet per passagier maar bij weinig mensen bekend is. Hoeveel kan van slagen heb ik met dit argument?
Het lijkt mij te makkelijk om dit te zeggen, of is het wel degelijk een sterk standpunt? Verder vroeg ik mij af hoelang deze overtreding voor werkgevers zichtbaar is in mijn documentatie?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dit is een antwoord wat de vragensteller vooruit helpt.
Dikke plus !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alleen de geregistreerde heeft het persoonlijke recht om inzage te krijgen in zijn justitiële documentatie. Geen enkele ‘gewone’ werkgever kan de gegevens opvragen. Het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens regelt welke werkgevers de gegevens wel kunnen opvragen. Bijvoorbeeld de President van de Nederlandsche Bank of voor een functie als rechterlijk ambtenaar bij het Openbaar Ministerie.
U kunt zelf aan de hand van dit Besluit nakijken of uw werkgever of uw functie in dit Besluit genoemd wordt. Dan nog wordt pas inzage verleend nadat u zelf schriftelijk toestemming hebt gegeven. (zie art 28).
Waarom zou uw huidige werkgever inzage willen hebben? Dit speelt pas een rol voor personen die in aanmerking willen komen voor een functie die bijzondere eisen stelt aan de integriteit en verantwoordelijkheid. Maar weinig ambtelijke functies vereisen een dergelijk diepgaand onderzoek.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0016544/2017-11-29#Hoofdstuk3_Afdeling2_Paragraaf2_Artikel28 De kans van slagen bij een strafbeschikking verzet kan alleen bepaald worden door de advocaat die u wil bijstaan in uw verzet. Deze advocaat zal in een eerste gesprek (meestal gratis) volledig op de hoogte moeten zijn van uw verhaal.
Geen verzet tegen een strafbeschikking door het aanvaarden en betalen staat gelijk aan een veroordeling door een rechter.
Als het gaat om de boete en de aantekening loont het de moeite om aan te voeren dat niet iedereen even veel vuurwerk had of dat het vuurwerk ter goede trouw gekocht is. En misschien dat een van de passagiers minder last heeft van een strafblad aantekening, dus dat je de schuld anders dan gelijk medeplichtig kunt verdelen. Wat normaal is de bestuurder de sjaak, maar als de bestuurder misleid is door de passagiers of de verkoper van het vuurwerk, dan is het een andere verhaal. En een schikking is iets anders dan een veroordeling.

Maar anders gewoon eerlijk zijn naar de werkgever en hopen dat het feit geen ontslag oplevert. Of de rechter vragen om een straf welke geen ontslag ten gevolgen heeft en dus ook geen aantekening.