Wordt aan iemand die gefilmd wordt voor "Tros opgelicht" wel toestemming voor uitzending gevraagd?

Ik zit nu naar dat programma te kijken, en in het licht van het "verborgen Camera programma van RTL" vraag ik me af hoe het zit met de toestemming die iemand wel of niet geeft voor uitzending. Er wordt hier een oplichter gefilmd, die gewoon herkenbaar in beeld is, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij toestemming voor uitzending geeft. Hoe zit het dan met de privacy-wetgeving?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

TROS opgelicht zoekt de grenzen van de wet op met hun reportages.

Een belangrijk onderdeel van het schenden van het portretrecht is de nieuwswaarde van het item en de schade voor verdachte die een dergelijke uitzending met zich mee brengt.

Vaak zijn betrokkenen in de regio al met naam en toenaam bekend, dat de beelden dan landelijk uitgezonden wordt brengt weinig extra schade toe aan de verdachte is het uitgangspunt.

Wat mij wel zorgen baard is dat politie meewerkt aan dit programma en personen arresteert in het bijzin van de camera en dat ze toestemming verlenen om de beelden uit te zenden.

Ook het bekend maken van onderzoeksgegevens is niet zoals het hoort.

Overigens wordt het programma gedoogd vanwege het waarschuwend karakter, ze behandelen ook enkel zaken waarin de verdachte al jaren lang actief is als oplichter / fraudeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op sommige plaatsen in Nederland mag niet gefilmd worden maar op die andere plekken mogen ze mensen gewoon herkenbaar in beeld brengen, zo'n camaraploeg heeft nog best wel veel rechten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oplichter heeft niet dezelfde rechten als een patiënt in een ziekenhuis. Laatstgenoemde wordt beschermd omdat hij een patiënt is. Een oplichter in het programma dat je noemt, mag gewoon gefilmd worden en dat mag uitgezonden worden, evenals bij bijvoorbeeld Wegmisbruikers.

Praktisch gezien zijn er geen mogelijkheden om uitzending te voorkomen. Klaag je achteraf, dan wordt je gezicht vaag gemaakt maar meer ook niet. En dan zul je naar de rechter moeten. Vrije meningsuiting gaat in dit geval boven privacy.

Toegevoegd na 5 minuten:
De media moeten zelf het belang van publicatie afwegen tegen het recht van de betrokkenen op privacy.

Het is dus niet verboden een verdachte af te beelden. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd mag, zegt Gerard Schuijt, oud-hoogleraar mediarecht aan de Universiteit van Amsterdam en Leiden. Op grond van artikel 21 van de Auteurswet kan de geportretteerde zich verzetten tegen openbaarmaking van zijn portret. Hij moet aantonen dat hij een redelijk belang heeft tegen openbaarmaking, bijvoorbeeld omdat hij in zijn privacy wordt geschaad. Een verdachte van een misdrijf of een veroordeelde crimineel kan aanvoeren dat openbaarmaking van zijn portret terugkeer in de samenleving ernstig bemoeilijkt.