Waarom werkt dit verkeerssysteem in Nederland, terwijl het gevaarlijk is? (zie uitleg)

Het is niet heel makkelijk uit te leggen maar ik ga het proberen.

Er zijn (best veel) kruispunten waar het verkeer van een bepaalde kant groen licht krijgt. Terwijl het voetgangers pad ook groen licht krijgt en die twee mekaar kruisen.
Hierdoor worden voetgangers vaker bijna aangereden. En gaan automobilisten boos toeteren omdat ze denken dat je door rood loopt.

Een voorbeeld.
- Ik sta op een kruispunt. en sta bij een voetgangers stoplicht. Deze gaat op groen. ik loop door.
- Ondertussen gaat er aan de overkant ook een stoplicht op groen voor verkeer wat rechtdoor gaat. (dit is goed)
- Én voor verkeer wat naar links wil, en dus mijn voetpad kruist, ook op groen! Nu begrijp ik dat de auto moet stoppen voor het zebrapad maar in veel gevallen loopt deze situatie niet goed en denkt de bestuurder dat je door rood loopt. Of zien ze je (bijna) niet op tijd..

Deze situaties kom ik overal in het land tegen, en vaak erger ik mij hieraan. Waarom is hier geen oplossing voor?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik lees net ook een andere post die deze bekrachtigd.
Ik quote:

"Verkeerslichten gaan voor andere verkeerstekens zoals de verkeersborden en zebra paden. Deze staan er voor wanneer de verkeerslichten uit staan."

Hierdoor denk de bestuurder dus helemaal "je hebt nu geen voorrang op het zebrapad!"

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor de automobilist geld er een regel. Wanneer je een groen stoplicht met een bol krijgt, dus eigenlijk de normale, Moet je opletten voor ander verkeer zoals voetgangers, of eventuele andere auto's die je pad kunnen kruisen. Ook als je rechts afslaat als bestuurder en een fietser naast je rechtdoor moet, moet je deze fietser voorlaten. Wanneer je als automobilist een groene pijl te zien krijgt, is er geen gevaar van ander verkeer dat je pad kan kruisen en kun je dus doorrijden. Wel moet je altijd goed blijven opletten op fietsers en voetgangers die de lichten negeren. Daarnaast zijn dit soort stoplichten vaak binnen de bebouwde kom op rustigere wegen. Wanneer iedereen hier op elkaar zou moeten wachten zou dit lange wachttijden tot gevolg hebben. Een alternatief voor dit soort verkeerssituaties is een rotonde, omdat je hier op minder verkeer hoeft te letten.

Denk dat dit meer met rijonderricht en controle op verkeersregels het probleem veroorzaken dan de verkeerslichtregeling. Als eerste dien je twee dingen van elkaar te scheiden, de voorrangsregeling die geregeld wordt door het verkeerslicht en het recht op doorgang ten opzichte van afbuigend verkeer. Zolang het verkeerslicht geen verlichte pijl heeft in de rijdichting die men wil opgaan dient men ervan uit te gaan dat er tegemoet dan wel achteropkomend verkeer is dat recht van doorgang heeft, daar het recht van doorgang niet geregeld wordt door het verkeerslicht dien je dus te stoppen voor de voetganger die wel rechtdoor op dezelfde weg wil. Een bestuurder die in dergelijk geval op zijn claxon gaat hangen dan wel gaat zitten schelden in zijn auto moet maar weer is een paar lesjes halen bij een rijschool waar ze de regels wel goed uitleggen. Overigens loopt deze situatie al vanaf de plaatsing van het eerste verkeerslicht goed alleen de laatste jaren denken een aantal automobilisten dat ze de rechtdoor regel aan hun laars mogen lappen, zeker bij rotondes.

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/geld...

Aanwijzingen gaan boven verkeerstekens, verkeerstekens gaan boven gedragsregels. Aan dat laatste denken vele weggebruikers dat die niet voor hun gelden. In Nederland geldt dat een afbuigende tram die u tegemoet komt op een voorrangsweg het recht van doorgang heeft. Daarbij zult u nooit een voetgangerslicht op groen zien staan. Bestuurders die gelijktijdig het groene licht krijgen dienen bij het afbuigen overige weggebruikers niet te hinderen. Ook in situatie,s die niet door verkeerslichten zijn geregeld. Het komt vaak voor dat ouderen en zij die slecht ter been zijn meer tijd nodig hebben om over te steken en dat het voetgangerslicht alweer op rood staat. Dat geeft anderen niet het recht om ze van de sokken te rijden. (Gedragsregels)

Bij een verkeerslicht met een bol waar geen richting op staat geldt de volgende regel nog steeds: rechtdoor gaand verkeer gaat voor, afgekort: "rechtdoor gaan voor". Echter is er in Nederland niet consequent dezelfde situatie op alle kruisingen. Er zijn ook kruisingen waarbij een bol alleen groen licht voor meerdere richtingen betekent, zonder te hoeven stoppen voor eventueel rechtdoor gaand verkeer van voetgangers en/of fietsers. Redenen voor dit verkeerssysteem zijn: - Betere doorstroming bij kruizingen waarbij de verhouding afbuigend verkeer veel minder is dan rechtdoor gaand verkeer. - Besparing aan de technische installaties en de lichten. Bij gevaarlijke situaties wordt wel eens een bord geplaatst met een groene rechte pijl en een rode pijl die daar met een bocht doorheen wijst. Daarnaast ook wel eens knipperende oranje licht met een pijl. P.S. Een automobilist die aan het (Nederlandse) verkeer deelneemt wordt geacht de verkeersregels (in Nederland) te kennen. Een menselijke factor is echter, omdat mensen ook gewoontedieren zijn, dat groen licht vrijwel altijd 'rijden' betekent. Het toch moeten stoppen voor een voorrangssituatie komt dan wel eens onverwacht. Elke dergelijke kruising zou moeten uitgevoerd zijn of worden met een signalering in de vorm van een extra licht of een duidelijk internationaal te begrijpen bord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100