Waarom werkt dit verkeerssysteem in Nederland, terwijl het gevaarlijk is? (zie uitleg)

Het is niet heel makkelijk uit te leggen maar ik ga het proberen.

Er zijn (best veel) kruispunten waar het verkeer van een bepaalde kant groen licht krijgt. Terwijl het voetgangers pad ook groen licht krijgt en die twee mekaar kruisen.
Hierdoor worden voetgangers vaker bijna aangereden. En gaan automobilisten boos toeteren omdat ze denken dat je door rood loopt.

Een voorbeeld.
- Ik sta op een kruispunt. en sta bij een voetgangers stoplicht. Deze gaat op groen. ik loop door.
- Ondertussen gaat er aan de overkant ook een stoplicht op groen voor verkeer wat rechtdoor gaat. (dit is goed)
- Én voor verkeer wat naar links wil, en dus mijn voetpad kruist, ook op groen! Nu begrijp ik dat de auto moet stoppen voor het zebrapad maar in veel gevallen loopt deze situatie niet goed en denkt de bestuurder dat je door rood loopt. Of zien ze je (bijna) niet op tijd..

Deze situaties kom ik overal in het land tegen, en vaak erger ik mij hieraan. Waarom is hier geen oplossing voor?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik lees net ook een andere post die deze bekrachtigd.
Ik quote:

"Verkeerslichten gaan voor andere verkeerstekens zoals de verkeersborden en zebra paden. Deze staan er voor wanneer de verkeerslichten uit staan."

Hierdoor denk de bestuurder dus helemaal "je hebt nu geen voorrang op het zebrapad!"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Moet je eens in België kijken, daar is dit volgens mij standaard.
Dar hebben stoplichten maar 2 standen, alles voor verticaal en alles voor horizontaal (als je naar kruispunt kijkt als + )
Cryofiel
12 jaar geleden
In Duitsland is het ook heel gebruikelijk dat rechtdoorgaande voetgangers en afslaande automobilisten tegelijk groen krijgen. Bij ons zie je hetzelfde bij rechtdoorgaande automobilisten en linksafslaande automobilisten die de tegemoetkomende rechtdoorgaande stroom kruisen. Maar dat soort situaties herken je als automobilist al vooraf aan het soort verkeerslicht. Je ziet dus zelfs als je nog rood licht hebt al of je straks, als je groen krijgt, wel of geen rekening moet houden met kruisend verkeer.
Ivana
12 jaar geleden
Dat zou dus betekenen dat de regel: "rechtdoorgaande voetgangers hebben voorrang op afslaand verkeer" vervalt? Vreemd en verwarrend.
Cryofiel
12 jaar geleden
Heh? Nee, absoluut niet - hoe kom je daar ineens bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Ivana dan heb je niet goed gelezen. Die regel gaat juist op, en het probleem is juist dat de automobilisten de regel niet kennen, en daarom gaan toeteren. Ik heb het ook wel eens meegemaakt, en ik heb het de bestuurder dan ook rustig proberen uit te leggen tussen zijn geroep door.
Helaas zijn er bepaalde bevolkingsgroepen weinig voor rede vatbaar.
Ivana
12 jaar geleden
Zie bij de vraag: "Verkeerslichten gaan voor andere verkeerstekens zoals de verkeersborden en zebra paden. Deze staan er voor wanneer de verkeerslichten uit staan."
Ik dacht hieruit te lezen dat, als het verkeerslicht vrij geeft voor afslaand verkeer, dat dan de voetganger die gewoon zijn weg vervolgd niets meer te vertellen heeft. En zo heb ik het bij mijn rijexamen ook echt niet geleerd. Dat is echter al 52 jaar geleden en zaken kunnen wijzigen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is al zo lang ik mij kan heugen zo dat je bij een groene bol rekening moet houden met tegemoetkomend rechtdoorgaand verkeer als je linksafslaat. Dat betreft auto's, fietsers en voetgangers. Als je rechtsafslaat moet je rekening houden met rechtdoorgaande fietsers en voetgangers. Alleen bij een groene *pijl* zul je geen rechtdoorgaande verkeersstromen tegenkomen terwijl jij afslaat. Ik heb tijdens rijles geleerd dat je daar echter niet klakkeloos van uit mag gaan. Dus ook bij een groene pijl (dus geen groene bol) moet je er rekening mee houden dat rechtdoorgaande auto's, fietsers en/of voetgangers eveneens groen zouden kunnen hebben. Later ontdekte ik dat dezelfde regeling, die ik van oudsher uit Nederland kende, ook in België en Duitsland geldt. En misschien in nog veel meer landen - de regeling is voor mij zodanig vanzelfsprekend, dat het me niet eens opvalt wanneer ik groen licht krijg en bij het afslaan iemand voor moet laten gaan omdat die nu eenmaal voorrang heeft. Wat ik me afvraag - rijd jij geen auto? Of heb jij je regelmatig enorm geërgerd aan al die (in jouw ogen) brutale oelewappers die zomaar gingen rijden/lopen terwijl *jij* groen had?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana, als de voetganger ook groen heeft, dan doen de lichten er dus niet meer toe, want beiden hebben groen.
Daarna val je weer terug op de tekens en andere verkeersregels: rechtdoor gaat voor. Punt uit. En jij als automobilist hebt extra veel verantwoordelijkheid om de regels te kennen tov de voetganger, want als je een auto en een mens tegen elkaar aan gooit blijft meestal de auto het heelst :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel, Neen ik rijd geen auto. En ik erger me niet zomaar. Als een auto doorrijd stop ik wel (ookal heb ik voorrang). Als ik zou rijden zou ik dit (moeten) weten en me dus ook niet ergeren. Waar ik me aan erger zijn mensen die gaan toeteren en boos worden omdat ze (blijkbaar) niet weten van deze regel, en denken dat ik door rood loop. Ik heb zo'n kruispunt ook recht voor me werk en maak het dus bijna dagelijks mee.

Het beste antwoord

Voor de automobilist geld er een regel. Wanneer je een groen stoplicht met een bol krijgt, dus eigenlijk de normale, Moet je opletten voor ander verkeer zoals voetgangers, of eventuele andere auto's die je pad kunnen kruisen. Ook als je rechts afslaat als bestuurder en een fietser naast je rechtdoor moet, moet je deze fietser voorlaten.
Wanneer je als automobilist een groene pijl te zien krijgt, is er geen gevaar van ander verkeer dat je pad kan kruisen en kun je dus doorrijden. Wel moet je altijd goed blijven opletten op fietsers en voetgangers die de lichten negeren.
Daarnaast zijn dit soort stoplichten vaak binnen de bebouwde kom op rustigere wegen. Wanneer iedereen hier op elkaar zou moeten wachten zou dit lange wachttijden tot gevolg hebben.

Een alternatief voor dit soort verkeerssituaties is een rotonde, omdat je hier op minder verkeer hoeft te letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, alleen bij verkeerslichten met rechtsaffers of linksaffers mag de auto gewoon afslaan zonder op te letten op rechtdoorgaand verkeer. Zo leer je het ook tijdens je rijopleiding. Maar veel mensen schijnen dat te vergeten!
Op veel plaatsen is het bijna niet mogelijk om aparte lichten voor rechtsaf of linksaf te plaatsen in verband met ruimte. Op plekken waar het vaak mis gaat , zit nog wel eens een onderbordje aan de paal met 'pas op voetgangers!' o.i.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist rotondes zijn voor voetgangers gevaarlijker daar de rechtdoorregel nagenoeg nooit wordt toegepast, ook niet als er een VOP (zebrapad) is aangelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha oke dank je wel voor je antwoord. Dat van het ronde stoplicht wist ik niet. En verklaard veel. Alsnog gebeurt het mij en vele anderen te vaak dat iemand me bijna aanrijdt of pist wordt omdat ik doorloop. Een rotonde zou de oplossing zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!

Andere antwoorden (3)

Denk dat dit meer met rijonderricht en controle op verkeersregels het probleem veroorzaken dan de verkeerslichtregeling.

Als eerste dien je twee dingen van elkaar te scheiden, de voorrangsregeling die geregeld wordt door het verkeerslicht en het recht op doorgang ten opzichte van afbuigend verkeer.

Zolang het verkeerslicht geen verlichte pijl heeft in de rijdichting die men wil opgaan dient men ervan uit te gaan dat er tegemoet dan wel achteropkomend verkeer is dat recht van doorgang heeft, daar het recht van doorgang niet geregeld wordt door het verkeerslicht dien je dus te stoppen voor de voetganger die wel rechtdoor op dezelfde weg wil.

Een bestuurder die in dergelijk geval op zijn claxon gaat hangen dan wel gaat zitten schelden in zijn auto moet maar weer is een paar lesjes halen bij een rijschool waar ze de regels wel goed uitleggen.

Overigens loopt deze situatie al vanaf de plaatsing van het eerste verkeerslicht goed alleen de laatste jaren denken een aantal automobilisten dat ze de rechtdoor regel aan hun laars mogen lappen, zeker bij rotondes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de minnen, gaarne de reden. Zit me nu af te vragen waar de verkeersregels afwijken van het RVV 1990.
Aanwijzingen gaan boven verkeerstekens, verkeerstekens gaan boven gedragsregels.
Aan dat laatste denken vele weggebruikers dat die niet voor hun gelden.
In Nederland geldt dat een afbuigende tram die u tegemoet komt op een voorrangsweg het recht van doorgang heeft.
Daarbij zult u nooit een voetgangerslicht op groen zien staan.
Bestuurders die gelijktijdig het groene licht krijgen dienen bij het afbuigen overige weggebruikers niet te hinderen.
Ook in situatie,s die niet door verkeerslichten zijn geregeld.
Het komt vaak voor dat ouderen en zij die slecht ter been zijn meer tijd nodig hebben om over te steken en dat het voetgangerslicht alweer op rood staat.
Dat geeft anderen niet het recht om ze van de sokken te rijden. (Gedragsregels)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een verkeerslicht met een bol waar geen richting op staat geldt de volgende regel nog steeds: rechtdoor gaand verkeer gaat voor, afgekort: "rechtdoor gaan voor".

Echter is er in Nederland niet consequent dezelfde situatie op alle kruisingen. Er zijn ook kruisingen waarbij een bol alleen groen licht voor meerdere richtingen betekent, zonder te hoeven stoppen voor eventueel rechtdoor gaand verkeer van voetgangers en/of fietsers.

Redenen voor dit verkeerssysteem zijn:
- Betere doorstroming bij kruizingen waarbij de verhouding afbuigend verkeer veel minder is dan rechtdoor gaand verkeer.
- Besparing aan de technische installaties en de lichten.

Bij gevaarlijke situaties wordt wel eens een bord geplaatst met een groene rechte pijl en een rode pijl die daar met een bocht doorheen wijst. Daarnaast ook wel eens knipperende oranje licht met een pijl.

P.S.
Een automobilist die aan het (Nederlandse) verkeer deelneemt wordt geacht de verkeersregels (in Nederland) te kennen.
Een menselijke factor is echter, omdat mensen ook gewoontedieren zijn, dat groen licht vrijwel altijd 'rijden' betekent. Het toch moeten stoppen voor een voorrangssituatie komt dan wel eens onverwacht.
Elke dergelijke kruising zou moeten uitgevoerd zijn of worden met een signalering in de vorm van een extra licht of een duidelijk internationaal te begrijpen bord.