Wat zou er gebeuren als niet (alleen) Friso, maar Constantijn Beatrix en PWA bedolven waren en niet Friso?

Hij is uit de lijn van troonopvolgers gezet, maar wat als alle troonopvolgers omkwamen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zouden ze ten eerste elke 5 minuten in het nieuws zijn,in plaats van elk half uur(zoals nu bij Friso).
En er zou nog maanden over gesproken worden... Verder heb ik geen idee wat er zou gebeuren,ik denk dat ze de hele familie nagaan.Broers,zussen,tantes,ooms,dochters/zoons van broers of zussen,ooms of tantes.Er zou altijd wel iemand voor te vinden zijn,toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kinderen van Wim Lex zijn dan aan de beurt anders de zussen van Beatrix of daar de kinderen van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yellowflag75; Daar zat ik laatst ook al aan te denken toen ik zag dat ze allemaal in hetzelfde vliegtuig zaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan neemt Koning Albert het wel over. :p

Het beste antwoord

Voor dat soort uitzonderlijke situaties is er een lijst opgesteld waarin de volgorde voor troonopvolging is vastgelegd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijn_van_de_Nederlandse_troonopvolging
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan is er altijd nog Margriet, die zal dan koningin worden tot Amalia oud genoeg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar waarom niet Irene?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry te snel
Frimu2
12 jaar geleden
Margriet word dan regent, tot Amalia oud genoeg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, en als we dan toch de puntjes op de i gaan zeten dan wordt Margriet regentes ;-)
Amalia zou troonopvolger worden. Doordat WA kinderen heeft gekregen is de lijst behoorlijk veranderd.

Toegevoegd na 9 minuten:
In je vervolgvraag staat wat als alle troonopvolgers omkwamen. Welnu de lijst is als het goed is zo lang dat als dit gebeurd, wellicht eerst de halve wereld moet vergaan.

Het is zelfs zo dat blauw bloed onderling troonopvolging in lijn gegunt hebben. Zo is Beatrix meen ik zelfs nr 900 en nog wat als troonopvolgster voor het Engelse koningshuis!

Toegevoegd na 1 uur:
Het was even zoeken maar Beatrix is 1160e in lijn van de Britse troon, hierna komen zelfs de rest van ons koningshuis zelfs daar in aanmerking. Onze constructie zal ook wel zo lang zijn dat het niet in 1 vliegtuig past !

Toegevoegd na 13 uur:
De lijst blijkt niet oneindig zoals bij het brits koningshuis te zijn, en wellicht wel ter grote van een gevuld vliegtuig. Echter zal over dit soort scenario`s wel een beetje nagedacht zijn om niet iedereen tegelijk in het vliegtuig of op een piste te stoppen. Alleen officiele aangelegenheden zoals koninginnedag zijn dan theoretisch gevaarlijk. Echter zijn hier vaak de allerjongste leden niet bij.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds de grondwetswijziging van 1922 is het lijstje van troonopvolging in Nederland niet meer zo lang. ;-(
Frimu2
12 jaar geleden
Klopt je heb gelijk.
Alle troon op volgers ! Laten we hopen van niet ! Dan heeft het lot beslist . En in dat uitzonderlijke geval , houden we er mee op . Dus dan wordt de monarchie afgeschaft . Nee , ik denk niet dat er dan nog animo is om koste wat het kost de monarchie voort te zetten dus dan een verre familie lid op de troon te zetten , maar in feite kan dat niet want ook dat is dan een troon opvolger . En ja die waren omgekomen . Behalve de menselijke tragedie van de gebeurtenis , veranderd er dan niet zo veel .