Mijn mobiel is vandaag uit mijn handen gegooid en daarbij (lichtelijk) beschadigd. Hij is niet verzekerd. Kan ik hiervoor een schadevergoeding vragen?

Het betreft een Samsung Galaxy S2

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja daar kun je vergoeding voor eisen.
Het Burgerlijk Wetboek 6 geeft dit aan als onrechtmatige daad.

Artikel 162
Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
===========
Een paar getuigen zou nuttig zijn.
Als hij niet verzekerd is heeft er niets mee te maken, hij is verplicht je de schade te vergoeden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hier een toelichting
http://www.iusmentis.com/aansprakelijkheid/onrechtmatigedaad/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nuttig antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Degene die je mobiel uit jouw handen heeft gegooid,hoort voor de schade op te draaien,maar of de persoon dit ook doet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want dit staat.. Waar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit staat nergens. Dit is gewoon goed fatsoen. Je kan eventueel ook iets via de wa verzekering van die ander regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik van iemand iets kapot zou maken dan kan diegene mij hiervoor aansprakelijk stellen waardoor ik zal moeten betalen als er bewijs is. Diegene kan dan zelfs aangifte doen tegen mij wegens vernieling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze jongen was al weggefietst (het gebeurde bij de fietsenstalling op school) toen ik mijn telefoon had opgeraapt. Ik heb via een vriend wel de gegevens van deze jongen achterhaald. Ik ga morgen maar is mailen of bellen om te kijken of hij bereid is de schade te vergoeden via de verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Chelsea. @kaytjeeh, Zijn er getuigen bij geweest want dit is wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja twee vrienden van mij hebben het allebei gezien. Ik heb een mailtje opgesteld voor de vader van deze jongen. Ik wacht het antwoord even af. Hartelijk bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan sta je sterk als je getuigen hebt,doet de vader er niets mee dan kun je alsnog aangifte wegens vernieling doen,maar vraag eerst of je getuigen bereid zijn om te getuigen.