ik heb een feestje gehad en flink gedronken op straat word ik aangehouden voor rijden onder invloed terwijl ik lopend met mijn scooter ben mag dit?

ik krijg een rij verbod en een boete voor het dragen van geen helm en dit terwijl ik wel eens waar gedronken had maar niet aan het rijden was op mijn scooter op de gele papiertje die ik mee kreeg staat ook een plek van gedraging die niet over een komt met de plek van aanhouding wat nu ?

Toegevoegd na 12 uur:
het was trouwens marechaussee die mij aanhield ik ben burger maakt dit ook nog uit of maakt dat niet uit

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aangezien je gedronken had zult je ook niet veel hebben aan het indienen van een bezwaar.
Het is in iedergeval wel zo dat je op dat moment de bestuurder bent van het voertuig, in dit geval jouw scooter. Of ze je dan ook werkelijk kunnen bekeuren voor het niet dragen van een helm weet ik niet zeker maar ze zouden je wel kunnen bekeuren als omdat je als bestuurder alcohol op hebt. En ik denk dat je in dat geval liever de boete van de helm accepteert..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry:
maar ze zouden je wel kunnen bekeuren voor het rijden onder invloed omdat je op dat moment als bestuurder onder de invloed van alcohol was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent geen "bestuurder" hoor als je loopt met je scooter. Dan val je onder de "voetgangers".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben gelijk gaan lopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cieleke1971: hier de definitie die je krijgt bij je theorie voor je auto rijbewijs:
een bevoegde bediener die belast is met het verplaatsen van een machine. De bestuurder kan hetzij door de machine worden meegevoerd, hetzij de machine te voet begeleiden, hetzij de machine op afstand bedienen (kabel, radiogeleid, enz.) Hij is dus wel een bestuurder..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@1vraagje: Voetgangers versus bestuurders
De 'weggebruikers' worden in twee hoofdgroepen ingedeeld: voetgangers en bestuurders. Als wij het in deze serie hebben over het verkeer, dan bedoelen wij daar dan ook voetgangers en fietsers mee. En niet alleen de motorrijders of bestuurders van motorvoertuigen. Onder het begrip 'voetganger' valt iedereen die zich te voet voortbeweegt. Met andere woorden: als je met de fiets, bromfiets of motor aan de hand loopt, dan ben je een voetganger. Loop je met een paard of koe, of ben je schaapherder, dan ben je een begeleider van rij- trekdieren of ander vee en ben je een bestuurder! Ook een door voetgangers gevormde marscolonne (denk aan de avond vierdaagse) in 'enigerlei aaneengesloten formatie' valt onder het begrip bestuurders. Bron : http://www.harderwijk.nl/Verkeersplatform.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je de motor van je scooter aan? Of uit?. Als je m aan had omdat ie dan makkelijk mee te nemen is , dan ben je gewoon een bestuurder omdat dat ding toch echt in evenwicht dient te worden gehouden. Heb je m uitstaan en sleep je m gewoon met je mee dan ben je gewoon een voetganger. Dan is je scooter je bagage en niet je vervoersmiddel. Ik was er niet bij op dat moment.Dus of je bekeuring terecht of onterecht is mag ik niet beslissen. Maar zoals jij de situatie omschrijft vind ik m zeer onterecht dat je daarvoor een bekeuring krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Openbare dronkenschap met een gemotoriseerd voertuig aan je hand waaruit de politie op kon maken dat jij pas bent gaan lopen toen je de politie in je vizier kreeg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cieleke1971 Dit klopt niet, je bestuurt het voertuig ook als je ernaast loopt en deze de goede richting op leidt (of stuurt..). Loop je met een paard of een koe aan de hand dan ben je ook een bestuurder, loop je met een kudde schapen achter je aan ben je een voetganger en begeleider (en de eigenaar van de dieren dus verantwoordelijk voor al hun acties).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voetgangers
Voetgangers zijn een van de soorten weggebruikers die het RVV kent. Voetgangers zijn echter niet alleen mensen die te voet aan het verkeer deelnemen. Ook skaters, skateboarders, mensen met kinderwagen, personen die een fiets, snorfiets, bromfiets of motor aan de hand meevoeren vallen hieronder. De regels voor voetgangers zijn tevens van toepassing op bestuurders van een gehandicaptenvoertuig indien zij gebruik maken van een voetpad of trottoir.
http://www.scooterexamens.nl/theorie/5-voetgangers/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een voet- of fietspad naast de weg ligt ben je wel verplicht op daar op te gaan lopen...Heb je daar misschien die bekeuring voor gekregen? Heb straks ff geinformeerd bij een rijinstructeur... Als je op de weg loopt als er geen voet- of fietspad naast ligt ben je een voetganger maar moet je je houden aan de regels die gelden voor een wagen... Zo kreeg ik het uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht uit je handelen zijn opgemaakt dat je de intentie had om een voertuig (scooter) te gaan besturen, dan ben je strafbaar....

Het beste antwoord

Dat lijkt me niet want als je lopend met de scooter op straat bent val je onder "voetgangers" en niet onder "bestuurders". Een helm dragen tijdens t lopen met een scooter hoeft ook niet dus die boete is ook onterecht! Ik zou zeker bezwaar aantekenen of naar het politiebureau gaan en proberen of je er onderuit kunt komen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
definitie "bestuurder":
een bevoegd bediener die belast is met het verplaatsen van een machine. De bestuurder kan hetzij door de machine worden meegevoerd, hetzij de machine te voet begeleiden, hetzij de machine op afstand bedienen (kabel, radiogeleid, enz.) Hij is dus een bestuurder en geen voetganger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ‘weggebruikers’ worden in twee hoofdgroepen ingedeeld: voetgangers en bestuurders. Als wij het in deze serie hebben over het verkeer, dan bedoelen wij daar dan ook voetgangers en fietsers mee. En niet alleen de motorrijders of bestuurders van motorvoertuigen. Onder het begrip ‘voetganger’ valt iedereen die zich te voet voortbeweegt. Met andere woorden: als je met de fiets, bromfiets of motor aan de hand loopt, dan ben je een voetganger. Loop je met een paard of koe, of ben je schaapherder, dan ben je een begeleider van rij- trekdieren of ander vee en ben je een bestuurder! Ook een door voetgangers gevormde marscolonne (denk aan de avond vierdaagse) in ‘enigerlei aaneengesloten formatie’ valt onder het begrip bestuurders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet, je bestuurt het voertuig ook als je ernaast loopt en deze de goede richting op leidt (of stuurt..). Loop je met een paard of een koe aan de hand dan ben je ook een bestuurder, loop je met een kudde schapen achter je aan ben je een voetganger en begeleider (en de eigenaar van de dieren dus verantwoordelijk voor al hun acties).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voetgangers
Voetgangers zijn een van de soorten weggebruikers die het RVV kent. Voetgangers zijn echter niet alleen mensen die te voet aan het verkeer deelnemen. Ook skaters, skateboarders, mensen met kinderwagen, personen die een fiets, snorfiets, bromfiets of motor aan de hand meevoeren vallen hieronder. De regels voor voetgangers zijn tevens van toepassing op bestuurders van een gehandicaptenvoertuig indien zij gebruik maken van een voetpad of trottoir.
http://www.scooterexamens.nl/theorie/5-voetgangers/

Andere antwoorden (8)

Hoger beroep als je zeker bent dat je niet juist bent gestraft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan daar vertellen dat je welliswaar had gedronken maar je het niet eens bent met de boete? Ik gok dat je weinig succes hebt, de mening van de ambtenaar in functie (waarschijnlijk waren ze met zijn 2e) is in die zaak hoogst waarschijnlijk meer waard dan die van iemand die s'avonds laat dronken op straat liep/reed op zn scooter.
Boete gewoon betalen daarna beklag indienen waarin je uitlegd dat A de plaats niet klopt en B je met de scooter liep. Door de verkeerde plaats is de boete in princiepe al ongeldig. Voorbeeld brieven zijn te vinden op google, succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk zijn.

Als ik het goed lees hebben de agenten op een andere plek dan de plek van aanhouding geconstateerd dat jij met de scooter reed zonder dat je een helm droeg.

Als dit overeenkomt met de waarheid gewoon de boete betalen en verder gaan met het leven, politie hoeft niet op de plek van constatering de kennisgeving aan jou te overhandigen, dat mogen ze later op elke willekeurige plek in Nederland.

Als jij niet diegene bent die op die andere plek gereden heeft kan je het geheel voor laten komen bij een rechter echter zal je dan onomstotelijk moeten bewijzen dat jij daar niet gereden hebt.

Toegevoegd na 21 uur:
Ook leden van het korps marechaussee kunnen een volledige opsporingsbevoegdheid hebben, dit maakt dus totaal niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal idd zo gebeurd zijn, hier dacht ik ook al aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de minnen, welke motivatie zit hier achter?
Je mag in principe nooit dronken over straat want dan is het openbaar dronkenschap. Maar rijden onder invloed klopt niet. En de plaats alleen als is voldoende voor een bezwaar. Zeggen dat je daar op dat moment niet geweest ben.
Je moet altijd een bezwaar schrijven op een boete.. (volgens mijn man.. (een agent))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt niet hebt gereden op je scooter zou ik de boette betalen en vervolgens in hoger beroep gaan. Wanneer er getuigen zijn die kunnen verklaren dat je niet gereden hebt (bijvoorbeeld omdat je samen met hun aan het lopen was) sta je redelijk sterk, maar wanneer dit niet het geval is maak je, hoe gemeen dat ook klinkt, geen schijn van kans. Een constatering van een agent telt voor 2 en je moet dan ook van héle goede huizen komen wil je het tegendeel kunnen bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen je geen boete geven tegen rijden onder invloed.
Ze kunnen je WEL een boete geven voor openbare dronkenschap.
Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boete is terecht gegeven,echter wanneer er fouten in het verbaal (zoals een verkeerd plaats delict) staan kun je het aanvechten.
Ook als je dronken bent en een scooter aan de hand vervoert ben je nl. wettelijk gezien een bestuurder.
Het feit dat geen helm droeg kan je niet op worden verbaliseert maar alleen niet als je ook daadwerkelijk naast de scooter gelopen hebt.
Het maakt ook niets uit of je door de politie of door de marechaussee bent aangehouden en verbaliseert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ‘weggebruikers’ worden in twee hoofdgroepen ingedeeld: voetgangers en bestuurders. Als wij het in deze serie hebben over het verkeer, dan bedoelen wij daar dan ook voetgangers en fietsers mee. En niet alleen de motorrijders of bestuurders van motorvoertuigen. Onder het begrip ‘voetganger’ valt iedereen die zich te voet voortbeweegt. Met andere woorden: als je met de fiets, bromfiets of motor aan de hand loopt, dan ben je een voetganger. Loop je met een paard of koe, of ben je schaapherder, dan ben je een begeleider van rij- trekdieren of ander vee en ben je een bestuurder! Ook een door voetgangers gevormde marscolonne (denk aan de avond vierdaagse) in ‘enigerlei aaneengesloten formatie’ valt onder het begrip bestuurders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cieleke1971 Dit klopt niet, je bestuurt het voertuig ook als je ernaast loopt en deze de goede richting op leidt (of stuurt..). Loop je met een paard of een koe aan de hand dan ben je ook een bestuurder, loop je met een kudde schapen achter je aan ben je een voetganger en begeleider (en de eigenaar van de dieren dus verantwoordelijk voor al hun acties).
Ja, dit mag. Als je de scooter aan de hand neemt ben je ook bestuurder.
Spijtig voor U. Een boete hangt in het verschiet.