wat gebeurt er als iemand een misdaad pleegt in de ruimte?

Wordt hij/zij dan berecht volgens het systeem van het land waarvan het ruimteschip is? en hoe zit dat dan als de misdaad wordt gepleegd op bijv. de maan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Daar hebben we de Internationale Ruimtewet voor.
Deze is opgesteld door de UNOOSA (United Nations Office for Outer Space Affairs).

Toegevoegd na 1 uur:
Je wordt dan gearresteerd zodra je weer op Aarde bent.

Artikel 8 van het verdrag stelt dat de ingezetene van een bepaald ruimtevaartuig moet worden berecht door het land onder wiens vlag het ruimtevaartuig geregistreerd staat. Hier vallen ook misdaden onder die op de Maan worden gepleegd.

Voor het ISS is een apart verdrag opgesteld en ondertekend door alle deelnemende landen. Maar ook hier geldt dat het land van herkomst van de verdachte verantwoordelijk is voor de berechting. (bron 2, artikel 22)

Tevens bestaat er een gedragscode voor astronauten. (bron 3)

Toegevoegd na 2 uur:
Wederom een toevoeging:

In de een na laatste alinea lijk ik te zeggen dat de vervolging van verdachten in de ruimte en op de Maan hetzelfde zijn als die in het ISS.
Dit is natuurlijk niet zo.

In de ruimte en op de Maan geldt:

Vervolging door land van registratie van het ruimtevaartuig waar de verdachte zich in bevond tijdens het plegen van de misdaad.

In het ISS:

Vervolging door het land van herkomst van de verdachte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
en wat gebeurt er dan? al je info staat alleen in de link
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka
Goed punt, zal het antwoord uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, de verleiding om ' loop naar de maan' uit te roepen zal groot zijn; maar zelfs daar is geen ontsnappen mogelijk. Zo zie je maar misdaad loont niet, zelfs in de ruimte...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WillemNeoChor
Het is wel een téringeind lopen... ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Het zal er aan liggen welke misdaad dat je pleegt.
Wanneer je een medecompagnon vermoord,zul je bestraft worden wanneer je terug op aarde komt. Of in ieder geval uitgezocht worden hoe diegene dood is gegaan en als dat moord is en jij bent de enige die ook in dat ruimeschip zat lijkt t me duidelijk wie de dader is. Je zult dan bestraft worden.
Heb je een bom of raket afgevuurd. Zullen ze proberen te traceren wie en van wie het ruimteschip is. En zal het land waar bom/raket jou aansprakelijk stellen en diegene die eventueel de opdracht geeft.