Ik denk dat je er gerust vanuit kunt gaan dat ze een bevel tot aanhouding of een bevel tot binnentreden hadden van de officier van justitie. In dat geval mogen ze veel, waaronder ook het binnentreden tegen de wil van de bewoner van een woning.
In bepaalde gevallen mogen ze bij een gerede verdenking ook zonder bevel tot binnentreden naar binnen, dan moeten ze wel achteraf zo snel mogelijk de officier in kennis stellen.
Toegevoegd na 3 dagen:
Nog even een wat late aanvulling, maar art. 49 Wet Wapens en Munitie zegt het volgende:
De bij of krachtens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering aangewezen ambtenaren kunnen te allen tijde op plaatsen waar zij redelijkerwijs kunnen vermoeden dat wapens of munitie aanwezig zijn, ter inbeslagneming doorzoeking doen.
Op basis daarvan zijn er dus zekere mogelijkheden.
De meest concrete aanwijzing die ik echter in de tussentijd tegenkwam is te vinden op: http://wetboek.net/Sv/55a.html (artikel 55a, wetboek van strafvordering)
In geval van ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit of in geval van verdenking van een misdrijf als omschreven in art. 67, 1e lid, kan iedere opsporingsambtenaar ter aanhouding van de verdachte elke plaats doorzoeken. Hij behoeft daartoe de machtiging van de officier van justitie, behoudens het geval van dringende noodzakelijkheid. In het laatste geval wordt de officier van justitie onverwijld van de doorzoeking op de hoogte gesteld.
Mits men dus aannemelijk kan maken dat er 'dringende noodzakelijkheid' in het spel was konden ze je buurman volgen en daarbij het pand betreden. Daarbij moeten ze natuurlijk wel je buurman als verdachte op het oog gehad hebben, dus als ze daarentegen jou onbeschoft hebben behandeld lijkt me dat zeker reden voor een klacht over hun gedrag, maar niet over het binnentreden als zodanig, hoewel je dit laatste natuurlijk ook kunt proberen.
Toegevoegd na 3 dagen:
Tot slot nog deze (art. 55, lid 2 Wetboek van Strafvordering):
[2.] Zoowel in geval van ontdekking op heeter daad als buiten dat geval kan iedere opsporingsambtenaar, ter aanhouding van den verdachte, elke plaats betreden.
Hoe dit nader gekwalificeerd is weet ik zo even niet, maar dit lijkt me vrij allesomvattend.