Hoever mag een agent binnen komen zonder toestemming?

Ik woon in een appartement met een deur die op slot kan (duh, maar lees door), dan een trappenhuis waar nog zo'n deur op uitkomt. Beneden is onze gezamelijke voordeur. 2 deurbellen, huisnummers zijn hetzelfde, met a en b.

Gisteren nacht deed ik de deur open voor 2 agenten. Eentje liep zo langs mij naar binnen. Ik riep 'm terug en zei dat ik het niet goed vond dat hij naar binnen liep. Hij zei dat hij zover mocht komen zonder mijn toestemming. Ik betwijfel het. Wie weet het zeker?

(mijn buurman had dus iets geflikt... Ik wist dus van niks, maar kon het ze niet uit leggen, zo gingen ze tegen me tekeer...)

Toegevoegd na 15 minuten:
Mijn vervolg-vraag:

Verder deden ze dus erg onbeschoft. Ik zei er achteraf nog wat van, maar kreeg nog een snauw na dat ze nou eenmaal de hele dag met klootzakken werken. Ik zit erover te denken een klacht in te dienen... Doen of niet doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
11K

Antwoorden (7)

Als ze er een goeie reden voor hebben mogen ze zelfs je slaapkamerdeur intrappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch echt wel vrij zeker te weten dat ze daar meer dan een verbale goeie reden voor nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik ook met een goeie reden.
Maar ik weet niet wat hun reden was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
werkelijk? Zonder bevel? das toch huisvredebreuk?
Ze mogen niet binnendringen alleen omdat je buurman wat uitgehaald heeft... Ze moeten een huiszoekingsbevel laten zien willen ze binnen kunnen vallen... Maar ze proberen alles, ook zaken die niet kunnen of mogen, en omdat ze er toch steeds mee wegkomen, doen ze dus gewoon waar ze zin in hebben... Maar je hebt toch geen poot om op te staan...

Zucht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wrom heb je geen poot om op te staan?
Ik denk dat je er gerust vanuit kunt gaan dat ze een bevel tot aanhouding of een bevel tot binnentreden hadden van de officier van justitie. In dat geval mogen ze veel, waaronder ook het binnentreden tegen de wil van de bewoner van een woning.

In bepaalde gevallen mogen ze bij een gerede verdenking ook zonder bevel tot binnentreden naar binnen, dan moeten ze wel achteraf zo snel mogelijk de officier in kennis stellen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Nog even een wat late aanvulling, maar art. 49 Wet Wapens en Munitie zegt het volgende:

De bij of krachtens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering aangewezen ambtenaren kunnen te allen tijde op plaatsen waar zij redelijkerwijs kunnen vermoeden dat wapens of munitie aanwezig zijn, ter inbeslagneming doorzoeking doen.

Op basis daarvan zijn er dus zekere mogelijkheden.

De meest concrete aanwijzing die ik echter in de tussentijd tegenkwam is te vinden op: http://wetboek.net/Sv/55a.html (artikel 55a, wetboek van strafvordering)

In geval van ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit of in geval van verdenking van een misdrijf als omschreven in art. 67, 1e lid, kan iedere opsporingsambtenaar ter aanhouding van de verdachte elke plaats doorzoeken. Hij behoeft daartoe de machtiging van de officier van justitie, behoudens het geval van dringende noodzakelijkheid. In het laatste geval wordt de officier van justitie onverwijld van de doorzoeking op de hoogte gesteld.

Mits men dus aannemelijk kan maken dat er 'dringende noodzakelijkheid' in het spel was konden ze je buurman volgen en daarbij het pand betreden. Daarbij moeten ze natuurlijk wel je buurman als verdachte op het oog gehad hebben, dus als ze daarentegen jou onbeschoft hebben behandeld lijkt me dat zeker reden voor een klacht over hun gedrag, maar niet over het binnentreden als zodanig, hoewel je dit laatste natuurlijk ook kunt proberen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Tot slot nog deze (art. 55, lid 2 Wetboek van Strafvordering):

[2.] Zoowel in geval van ontdekking op heeter daad als buiten dat geval kan iedere opsporingsambtenaar, ter aanhouding van den verdachte, elke plaats betreden.

Hoe dit nader gekwalificeerd is weet ik zo even niet, maar dit lijkt me vrij allesomvattend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eigen woonruimte mogen ze niet zonder bevel voor huiszoeking of zonder jouw toestemming betreden, maar voor een trappenhuis ligt dat denk ik toch wat anders.
Het is een gemeenschappelijke ruimte, niet privé maar ook niet publiek; ik zou het niet weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze kwamen ook zijn appartement binnen.
Het lastige van A en B huisnummers is, is dat deze kadastraal niet altijd even goed te scheiden zijn. Voor zover dit al mogelijk zou zijn. Dus als de politie dan op A moet zijn pakken ze B direct mee. En de Politie mag dit zo doen, aangezien ze toestemming van de Officier van Justitie hebben om deze actie op dat moment uit te voeren...

Evengoed zou ik in een dergelijk geval wel een klacht indienen over het gebeuren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben ze die toestemming van de Officieer van Justitie altijd? Want voor de situatie hadden ze die hoogstwaarschijnlijk niet. Het was 3 uur 's nachts, en ze belden aan omdat ze net iets zagen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die toestemming wordt per zaak afgegeven...
Hai Burt,

Ik zou zeker een klacht indienen, een brief naar het hoofdkantoor in je woonplaats. Als iedereen alles maar gaat pikken waar blijven dan de normen en waarden waar iedereen zich aan moet houden ook minder goed geluimde politieagenten (ook al begrijp ik dat ze zo reageren) dan nog vind ik dat ze vriendelijk de situatie moeten kunnen uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze mogen tot je voordeur, teneinde de voordeur van de buurman te kunnen bereiken. Het stuk huis dat je met hem gezamelijk hebt, hebben ze nodig om tot zijn huis te komen.

Inderdaad, een beetje respect van de politie voor eerzame burgers is er tegenwoordig niet meer bij (breek de me bek maar niet open), maar wees maar blij dat ze in elk geval de moeite nemen je buurman op te pakken als hij wat geflikt heeft.

Hier komen ze alleen maar aaien, paaien en koffie zuipen, met een big smile, en de grote bek is voor de onschuldige buren die vragen wat de politie NU weer in de straat komt doen......