is een agent strafbaar als 2 mensen staan wild te plassen en uiteindelijk krijgt er maar 1 een bekeuring?

Ik ben met een avondje uit geweest en 2 vrienden stonden wild te plassen. ik liep naar de mannen toe en zeg "zo mannen wat zijn we hier aan het doen" toen zij een agent ja dat wordt 3 keer een bekeuring voor wildplassen. ik draaide mij gelijk om en zei dat ik niet stond wild te plassen. uiteindelijk moest ik toch echt mijn id afgeven terwijl mijn vrienden getuigden. mijn vrienden gaven gewoon hun id af, ik wou dit niet dus ik zat wat dwars ivm ik niks had gedaan. Nu hebben mijn vrienden nooit een bekeuring gekregen maar ik wel. is de agent hier strafbaar voor ivm discriminatie mischien?
ik hoop dat ik hier wat informatie vandaan kan halen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je bent niet strafbaar omdat je zou hebben wildgeplast maar omdat je je ID niet hebt getoond terwijl de agent dat nodig heeft geacht tijdens het uitvoeren van zijn taak. Dan moet je 'm laten zien. Niet laten zien is voor je eigen risico (je hebt het gevolg nu ondervinden) en een valse naam opgeven zou sowieso strafbaar zijn.

"Een politieambtenaar, een toezichthouder en een conducteur mogen naar uw identiteitsbewijs vragen. De identificatieplicht betekent dat u zich in bepaalde situaties moet identificeren. Dat geldt ook bij het openen van een bankrekening, het aanvragen van een burgerservicenummer, het aanvragen van een uitkering, het in dienst treden bij een nieuwe werkgever, het zwartrijden in het openbaar vervoer (vanaf 12 jaar) en het bezoek aan een voetbalwedstrijd.

De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren. Het verzoek om identificatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie. Bijvoorbeeld bij verkeerstoezicht, hulpverlening bij een ongeluk of opsporing van strafbare zaken. Toezichthouders hebben dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identiteitsbewijs te vragen. Klachten over politie bij identificatieplicht

(...)

Bent u het niet eens met het optreden van de politie bij het vragen om een identiteitsbewijs, dan kunt u hierover een klacht indienen. Dit doet u bij het regiokorps waar de betrokken politieambtenaar in dienst is. Elk korps heeft zijn eigen klachtenregeling. Bij veel korpsen zijn brochures verkrijgbaar over de klachtenregeling van de politie. De politieambtenaar is verplicht u zijn naam op te geven en zijn legitimatiebewijs te laten zien, als u dat vraagt. In bijzondere gevallen kan een agent volstaan met het opgeven van een nummer (bijvoorbeeld leden van de Mobiele Eenheid).
Computoon
11 jaar geleden
Hier is de agent toch buiten zijn boekje gegaan ondanks dat hij in het recht stond om jou ID te tonen.

Je bent namelijk staande gehouden wegens wildplassen wat de agent niet kon bewijzen en is toen opzoek gegaan naar een mogelijke andere overtreding van jou.

De boete voor het niet tonen van een ID kom je niet onderuit maar bij een klacht zal de agent berispt worden daar hij een andere eerder geconstateerde overtreding niet beboet heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan mag je van geluk spreken en hopen dat de 2 vrienden genegen zijn om mee te gaan en over de gang van zake te getuigen. Je zult dan ontslagen worden van rechtsvervolging (algehele vrijspraak) en kunt dan een klacht neerleggen tegen de agent wegens een ten onrechte uitgeschreven bekeuring en het schenden van het gelijkheidsbeginsel, dat wordt niet alleen een berisping maar vermoedelijk ook een boete.