wat zijn de voorrangsregels van een tram?

Hallo,

wat zijn precies de voorrangsregels van een tram? voorbeeld: je hebt een voetganger op dezelfde weg, moet de tram de voetganger dan voor laten? Moet een tram ook stoppen bij verkeersborden?

ik heb vrijdag auto theorie examen maar dit snap ik nog niet zo goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
25.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij is heel groot en heel geel
ik zou m voorang geven

Het beste antwoord

Een tram heeft op een kruispunt waar de voorrang niet geregeld wordt door verkeerslichten, verkeersborden of verkeerstrekens, altijd voorrang op alle weggebruikers. Dus ook op voetgangers. Het maakt niet uit of de tram van rechts of van links komt.

De regel "Tram gaat voor" is een gedragsregel.
Verkeerstekens (borden en op het wegdek) gaan boven gedragsregels. Een trambestuurder moet dus wel remmen voor een zebrapad.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. 1 klein puntje, een tram heeft voorang op al het verkeer, niet alleen op weggebruikers. Een voetganger is namelijk geen weggebruiker, maar een verkeers deelnemer.
Amadea
12 jaar geleden
Als een voetganger niet de weg gebruikt maar het trottoir, dan zal hij/zij niet in aanraking komen met een tram. Verkeersdeelnemer is hetzelfde als weggebruiker, dus ik begrijp jouw puntje niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weggebruikers = al het verkeer RVV1990 lid 1 onder AJ aj. verkeer: alle weggebruikers; Bestuurders onder G: g. bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers; Duidelijk mag hier uitblijken dat ook voetgangers gewoon weggebruikers zijn ook al lopen ze op het voetpad / trottoir. Dat leert ons het WVW1994 lid 1 onder B; b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten. Antwoord is dus correct, reactie iets minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn excuses, ik was inderdaad in de war met bestuurders. Vergeet mijn reactie maar zo snel mogelijk :p

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk moet een tram ook stoppen als hij een voorrangsweg op wil rijden, anders krijg je ongelukken. Een tram moet zich dus gewoon houden aan de verkeersborden. De reden dat een tram altijd voorrang heeft is omdat hij op rails rijdt. Hij kan dus alleen maar afremmen om een eventueel ongeluk te voorkomen. Hij kan niet uitwijken naar links of naar rechts, zoals de andere verkeersdeelnemers dat wel kunnen. Alvast veel succes met je examen vrijdag :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tram heeft zelf lichten net als een bus.Ze hebben op alle voertuigen voorrang lin
ks of rechts.