Mag een ZZP'er roken in zijn eigen werkomgeving als deze zonder andere werknemers werkt in zijn eigen bezit?

Hoewel de vraag al deels hier besproken is https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/597392/rij-instructeur-roken-bellen-tijdens is het roken aspect nooit echt duidelijk en met bronnen ondersteund

Het gaat nu juist om een leerling die dit NIET erg zou vinden en heel specifiek om een instructeur met een eenmanszaak.

En hoe geldt dat voor vrijwel dezelfde situatie voor een vrachtwagenchauffeur (ZZP'er zonder bijrijder) en een timmerman met een werkplek aan huis?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Amadea
7 jaar geleden
De instructeur zal meer dan één leerling hebben. Moet hij dan een tweede rookvrije lesauto aanschaffen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De leerling is geen werknemer en staat dus volgens mij buiten de wetgeving in deze. Als het zou mogen (roken in de lesauto), ik zeg dus ALS dan mag je zelfs roken als de leerling dat niet prettig vindt volgens mij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zover ik begrijp heeft iedereen recht op een rookvrije werkplek. Dat anderen dus niet mogen roken in de meeste kroegen/restaurants is niet om jouw of mij te beschermen tegen rook, maar om de werknemers van een bar te beschermen. Maar ik kan het mis hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het blijkbaar mis.

Antwoorden (2)

Dat mag alleen als er geen werknemer (uitzendkracht, enz. enz.) meerijdt en als er ook geen andere bestuurder mee rijdt. Bezwaar of niet is niet relevant.

In bedrijfsauto's (zoals leaseauto's en vrachtwagens) die geen eigen bezit zijn mag sowieso niet worden gerookt.

De vrachtwagenchauffeur die een vrachtwagen in eigendom heeft mag daarin roken, mits er geen andere bestuurders mee rijden en mits er geen "meerijders" zijn.

De timnerman met eigen werkplaats mag daarin roken mits hij geen aldaar werkende werknemers (enz.) heeft.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
werknemer/uitzendkracht snap ik, maar leerling is een ander verhaal lijkt me, die is geen werknemer. Maak het makkelijker: Taxichauffeur heeft eigen bedrijf werkt alleen en heeft dus zijn eigen taxi waarin alleen hij rijdt. Mag hij roken als er een klant in de auto zit? (de klant is geen werknemer, noch bevindt deze zich in een horecagelegenheid).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of bedoel je juist te zeggen dat een rijinstructeur niet hoeft te malen om het bezwaar van een lesser en altijd mag roken.
Computoon
7 jaar geleden
In een taxi mag niet worden gerookt. Niet door de bestuurder, niet door de passagiers. In de Tabaks- en rookwarenwet is vermeld onder  § 5. Rookverboden, Artikel 10: "    1 In de navolgende gevallen is de navolgende persoon of het navolgende orgaan verplicht tot het instellen, aanduiden en handhaven van een rookverbod:         (...)         f. in een middel voor personenvervoer: de ondernemer die dat middel exploiteert;       "
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat; in bepaalde gevallen zijn leerlingen gelijk gesteld aan werknemers, juist als het gaat om gezondheidsbescherming. Meer algemeen; een zzp-er mag alleen roken als zijn werkplek in feite een prive-plek is. Een café-houder mag bv ook niet roken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan de min even verdedigd worden?
Tsja, ik kom net uit Kortenhoef bij het NK palingroken en daar stond het blauw van de rook.
Allemaal kleine baasjes met hulpkrachten die mee moesten roken en dat was zelfs verplicht door de organisatie!
€18,50 per pond is het huidige tarief, duur maar erg lekker.