Is de werkgever aansprakelijk voor nalatigheid in de betrokkene informeren?

Iemand wordt door zijn werkgever gebeld dat er loonbeslag gelegd gaat worden en dat hij dat moet regelen. Hij gaat hier direct achteraan en wil het loonbeslag voorkomen.
Blijkt dat er juist op de dag dat die persoon door de werkgever gebeld is mbt het loonbeslag het daadwerkelijke beslag is gelegd. Twee weken voor het daadwerkelijke beslag heeft de eiser met de werkgever contact opgenomen. De werkgever heeft direct teruggebeld en gezegd de werknemer te gaan informeren van het dreigende loonbeslag om deze te bewegen onderling nog een afspraak te maken en zo het loonbeslag te voorkomen. Vervolgens duurt het twee weken voordat de werkgever de werknemer daadwerkelijk inlicht. Tegelijk is eiser het ook zat en voert het loonbeslag uit met allerlei bijkomende kosten.
Zowel eiser als werknemer zijn wel willend om het loonbeslag te voorkomen, echter door het lakse optreden van werkgever hebben beide partijen elkaar niet gesproken in de tijd dat eiser werknemer nog gaf.

Het loonbeslag is gelegd omdat er door werknemer abusievelijk een verkeerd bedrag aan betalingsregeling is overgemaakt. Werknemer is door eiser hiervan niet op de hoogte gelegd maar eiser is direct informatie gaan inwinnen over loonbeslag.

Is de werkgever nu aansprakelijk voor de kosten van het beslag welke voorkomen hadden kunnen worden als zij de werknemer op tijd ingelicht had?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Neen.

Het is en blijft een zaak tussen de schuldenaar en de schuldeiser.

De werkgever is er totaal geen partij en en heeft slechts het beslag uit te voeren daar het wettelijk verplicht is, dat de schuldeiser via de werkgever nog getracht heeft een regeling te treffen strekt ter eer van de schuldeiser.

Dat uw werkgever het niet tijdig heeft door gegeven is geen nalatigheid daar hij geen postbode of een andere vorm van oplosser van problemen is.