Tot welk jaartal hadden mensen ouderlijke toestemming nodig om te mogen trouwen??

En tot welke leeftijd had je toestemming nodig? Ik hoorde van een man van 27 die in 1965 toestemming nodig had?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
23.2K

Het beste antwoord

. De leeftijd tot wanneer toestemming was vereist varieerde in de loop der eeuwen. Tijdens de Republiek was dat tot 20 jaar voor meisjes en tot 25 jaar voor jongens, volgens het idee dat meisjes eerder volwassen zijn. Nieuwe wetgeving van 1809 voerde een levenslange toestemming in, wat twee jaar later weer werd teruggedraaid tot 21 jaar voor beide seksen. Allicht om de genoten vrijheid in te tomen werd de leeftijdsgrens in 1838 verhoogd tot 30 jaar, wat tot 1970 zo is gebleven. Daarna werd het weer tot 21 jaar en sinds 1985 tot 18 jaar, waarmee de ouderlijke toestemming feitelijk vervallen is verklaard, want dat is tevens de jongste leeftijd waarop iemand in het huwelijk kan treden. Dispensatie voor meisjes tot 16 jaar is in geval van zwangerschap wel mogelijk, maar dat geschiedt dan door de overheid.

Toegevoegd na 7 minuten:
Niet voor niets was het Schotse Gretna-Green, waar zestienjarigen reeds op eigen gezag en zonder getuigen konden trouwen in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw onder trouwlustigen populair.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heerlijk dat er mensen zijn die op dit soort vragen antwoord weten! Dank!

Andere antwoorden (1)

In Nederland gold op grond van de Code Napoléon een huwelijksleeftijd van achttien jaar voor mannen en vijftien jaar voor vrouwen De invoering van het Burgerlijk Wetboek in 1838 had tot gevolg dat vrouwen pas vanaf hun zestiende levensjaar mochten trouwen, want vrouwen zouden zich in de Nederlanden minder snel ontwikkelen. Sinds 1985 moeten zowel de man als de vrouw achttien jaar oud zijn.

Het leeftijdsvereiste wordt tegenwoordig geregeld in artikel 1:31, lid 1 van het Burgerlijk Wetboek. De man en vrouw moeten ten minste achttien jaar oud zijn om in het huwelijk te mogen treden. In lid 2 wordt hierop een uitzondering gemaakt met de bepaling dat ook zestien- en zeventienjarigen mogen trouwen in het geval van zwangerschap. De Nederlandse minister van Justitie (vóór 1993 was de Koning hiertoe bevoegd)kan om gewichtige redenen huwelijksdispensatie verlenen, dat wil zeggen een vrijstelling van het leeftijdsvereiste uit het eerste lid. De belangrijkste 'gewichtige reden' heeft betrekking op zwangerschap van minderjarigen, welke reden kan zijn om een kinderhuwelijk toe te staan Een minderjarige die wil trouwen, heeft altijd toestemming nodig van diens ouders of voogd. Als die geen toestemming geven, kan hij of zij de rechtbank om vervangende toestemming vragen.