Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je in een auto stapt bij iemand zonder rijbewijs, ben je dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
25.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het hangt van de situatie af.

Als je gewoon een lift krijgt van iemand, die geen rijbewijs blijkt te hebben, dan ben je niet strafbaar.

Geef je echter iemand de gelegenheid, om zonder rijbewijs te rijden, door hem in jouw auto te laten rijden, terwijl je op de hoogte was, dat deze persoon niet in het bezit is van een geldig rijbewijs, dan ben je wel strafbaar.

Iemand zonder rijbewijs rijles geven is ook strafbaar. Maakt dan niet uit van wie de auto is.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als passagier neem je niet (actief) deel aan het verkeer; daarom bega je geen overtreding lijkt me.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet natuurlijk wel je gordel omdoen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet strafbaar, want daar hoef je niet van op de hoogte te zijn.
het is niet de gewoonte als je bij iemand instapt eerst het rijbewijs te inspecteren.
wel dom, ik zou het je niet aanraden.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Nee, je bent hiermee niet strafbaar, maar erg slim is het niet....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je verzekering ook niks dekt mocht er een ongeval gebeuren en dan ben je verder van huis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Redr0sel0veya;

Nee, dan ben je alleen wel dom bezig, maar dat is ook niet strafbaar. Zeker als je weet dat de bestuurder geen rijbewijs heeft hoef je in geval van een ongeluk dan ook niet te proberen je schade te verhalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het niet weet en je hebt het vermoeden dat hij/zij wel een rijbewijs kan hebben (dus bv oud genoeg, niet 12 jaar of zo), dan niet.
Maar ik denk dat je wel strafbaar bent als je weet dat hij/zij geen rijbewijs heeft en je doelbewust meegaat. Je helpt zo mee aan een overtreding. Vergelijk met het meelopen van een inbreker die zijn/haar eigen huis danwel dat van een ander inloopt.
En inderdaad verwacht ik ook dat de verzekering heel moeilijk zal gaan doen als je je bewust niet aan de wet houdt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee!!

De bestuurder is verantwoordelijk en aansprakelijk en strafbaar!! als hij/zij geen rijbewijs bezit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In beginsel niet, maar dit kan heel makkelijk anders worden. Indien er bijvoorbeeld een zeer onervaren persoon gaat rijden en deze veroorzaakt een dodelijk ongeluk is het niet ondenkbaar dat je strafrechtelijk vervolgt zal worden wegens nalatigheid. Maar wordt je aangehouden bij een verkeerscontrole zul je geen boete krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet alleen dat als je iemand bewust laat rijden zonder rijbewijs, terwijl je zelf wel je rijbewijs hebt (zoals velen elkaar leren rijden, bijvoorbeeld) ze beslag kunnen leggen op jouw rijbewijs. Maar goed, dan moeten ze dat wel kunnen aantonen natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet strafbaar, maar als je het zou weten kan er een probleem onstaan bij een ongeval.
Verzekering gaat dan op zeker moeilijk doen omdat er geen rijbewijs aanwezig is, men kan weigeren om uit te keren. In dat geval zal je de bestuurder civiel aansprakelijk gaan stellen, als dan blijkt dat je van het ontbreken van een rijbevoegdheid op de hoogte kan dit wel degelijk gaan uitmaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding