Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben 23 jaar en woon alleen en opmezelf.Ik wil een voltijds studie mbo4 volgen.Krijg ik dan een aanvullende beurs gebaseerd op mijn ouders inkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aangeven dat je geen geld ontvang van je ouders heeft helaas geen invloed op de aanvullende beurs. Ik ontvang geen geld van mijn ouders, en dit heeft geen invloed op mijn aanvullend beurs (wat voor mij 0 euro is). Om alsnog een aanvullend beurs te krijgen, moet je heel veel dingen doen, en vaak lukt het dan nog steeds niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Nee. als je 23 bent hebben je ouders geen zorgplicht meer voor je. Je zult dan zelf via beurs of lening aan het geld moeten komen
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Je bent 23 dus een toelatingstest voor het HBO kan ook. Misschien is dat een optie voor je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat krijg je. ik ben namelijk 23 woon op mezelf en doe een opleiding mbo4 en krijg een aanvullene beurs
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je bent een zelfstandig wonende volwassene .
Ouders zijn verplicht tot je 21 ste voor hun kind te zorgen en daarna niet meer. Je zult alles dus zelf moeten financiëren. Er zullen echter manieren/voorwaaarden zijn waarop je evtl. financiële hulp kunt krijgen in de vorm van een toelage od. Ik raad je aan om eens deze site te bestuderen.
http://www.ibgroep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfmbo/studiefinanciering_voor_het_mbo.asp
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Als jij recht hebt op een basisbeurs, dan kan het zijn dat jij recht hebt op een aanvullende beurs, afhankelijk van het inkomen van je ouders.

Het meest eenvoudige is om het rekenprogramma te gebruiken om zo te bepalen hoeveel beurs je zou kunnen krijgen. Daar moet jij ook het inkomen van je ouders en het aantal broers of zussen dat studeert met studiefinanciering melden.

Het heeft, in tegenstelling tot de antwoorden hierboven, niets te maken met je leeftijd (de enige leeftijdsgrens is dat je het voor je 30e voor het eerst moet aanvragen). Het kan wel zijn dat jij al het recht op de basisbeurs eerder verbruikt hebt. Zoals ik al zei: de aanvullende beurs is een aanvulling op de basisbeurs, dus geen basisbeurs is geen aanvullende beurs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding