Heeft jurisprudentie een wettelijke basis?

In de rechtspraak beroepen mensen vaak op jurisprudentie. Hoe ziet zo'n beroep er (heel kort omschreven) uit. Is zoiets bij wet geregeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Jurisprudentie zijn eerdere uitspraken van rechtscolleges als kantonrechter, rechtbank, gerechtshof, Raad van Beroep, Hoge Raad.
Jurisprudentie is een vervolg/uitwerking van de wet.
Als in voorkomend geval een casus overeenkomt met een eerdere waarover een uitspraak gedaan, dan KAN die jurisprudentie gehanteerd worden.

Toegevoegd na 31 seconden:
Jurisprudentie is dus wettig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geschreven wettig en niet wettelijk.
Jurisprudentie heeft dus niet de kracht van wet.
ronron1212
13 jaar geleden
Jurisprudentie heeft wel degelijk invloed op de rechtspraak. Het is veranderen inzicht
Bovenstaand antwoord is prima maar je wilde ook een voorbeeld in het kort. Rechterlijke uitspraken zijn nooit kort maar er is een goede site waar je de uitspraken op kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eugene, we hebben 3 machten in Nl.
1 de rechterlijke macht
2 de wettelijke macht
3 de uitvoerende
De zg. Trias Politica http://nl.wikipedia.org/wiki/Trias_politica
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
n.a.v. Eugene. Alle rechterlijke uitspraken hebben een wettelijke basis maar hebben niet de kracht van wet, dus geen dwingend recht.
M.b.t. onderscheid tussen wettig en wettelijk.
Als je getrouwd bent is er sprake van een wettige echtgenoot/genote.
Als er uit een huwelijk een of meer kinderen zijn geboren dan zijn dat wettige kinderen. Dus gebaseerd op de wet.
Niemand heeft een wettelijke echtgenoot of wettelijke kinderen, want dan zou het huwelijk of de kinderen in en met een wet geregeld zijn.