Moet een bedrijf als ongeval op bedrijf/kantoor plaatsvind (waarbij een medewerker naar de huisarts moet) dit melden bij de arbeidsinspectie?

ik heb dus een ongeval op mijn werk gehad waarbij diezelfde ochtend nog naar de huisarts moest, moet een bedrijf hiervan een melding maken bij de Arbo(inspectie)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, alleen als sprake is van een arbeidsongeval dat de dood tot gevolg heeft, blijvend letsel of een ziekenhuisopname.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet.
Een dergelijk ongeval moet je onmiddellijk melden. Een ander ongeval, met letsel, moet digitaal gemeld worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goh, het is wel veranderd, sinds ik er werkte.
Maar goed dat ik je geen min gegeven heb.............
Computoon
11 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. Zie www.inspectieszw.nl/.../meldingsplichtige%20arbeidsongevallen Die link geeft een PDF-document 'Meldingsplichtige arbeidsongevallen', hoofdstuk 1 en 2. Het niet direct melden van een meldingsplichtig ongeval (dood/blijvend letsel/ziekenhuisopname) kan leiden tot een boete van max. euro 4500.-. Nergens in de brochure wordt vermeld dat een letsel dat een bezoek aan de huisarts tot gevolg heeft moet worden gemeld. Als de patiënt daarna naar het ziekenhuis moet en daar moet blijven wordt het wat anders, maar dan ontstaat de meldingsplicht op basis van de ziekenhuisopname. En als bij de huisarts al zichtbaar is dat het letsel blijvend zal zijn, moet uiteraard ook meteen melding volgen maar dan op basis van het blijvende letsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al zei: je hebt gelijk.
Ik ben er ontslagen vanwege de bezuinigingen op ambtenaren.
Ze hebben de AI samengevoegd met andere diensten en de regels versoepeld.
Niet perse.
Dat zal er aan liggen of je er blijvend letsel aan overhoudt.

Op de site van de Arbeidsinspectie staat dit:

2. Er is sprake van een meldingsplichtig arbeidsongeval als het slachtoffer aan de gevolgen overlijdt, blijvend letsel oploopt, of in een ziekenhuis moet worden opgenomen.

Onder ‘blijvend letsel’ wordt onder andere verstaan: amputatie, blindheid, of chronische lichamelijke of psychische/traumatische klachten. Onder ‘ziekenhuisopname’ wordt verstaan dat een slachtoffer in een ziekenhuis wordt opgenomen. Poliklinische behandeling wordt dus niet als ziekenhuisopname beschouwd.

Soms is er voor de inspectie aanleiding om ook niet-meldingsplichtige arbeidsongevallen te onderzoeken. Bijvoorbeeld bij het vermoeden dat het ongeval het gevolg is van een overtreding van de wettelijke voorschriften.

http://www.inspectieszw.nl/contact/melden_en_aanvragen/verplichtmeldenarbeidsongevallen.aspx

Twijfel je zelf of wil je wel dat het ongeval door de AI zal worden onderzocht? Bel ze dan op:
Algemene contactgegevens
Telefoon 0800 – 5151

Vragen aan de overheid kunt u stellen
via telefoon: 0800 – 8051.