Hoelang mag eens schooldag in het VO maximaal duren? En als hij te lang is mag je dan ook weigeren om te komen zonder daar problemen mee te krijgen?

Toegevoegd na 1 minuut:
En telt stage ook mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om de lengte van dagen maar om het aantal uren per week/jaar. Zo ook met stage
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me niet, kan een middelbare school 8:00-19:00 schooldagen houden?

Het beste antwoord

Er is geen wet over de lengte van een schooldag, wel over het aantal uur per jaar (bron).

Ergens een lange dag betekent dus ergens anders een korte dag. Er zijn maar weinig scholen met een negende lesuur op een dag en een tiende heb ik nog nooit van gehoord.

Bij een stage kunnen ze niet meer van je vragen dan een 8 uur durige werkdag exclusief pauzes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is het aantal uur per jaar gerekend in klokuren van 60 min omdat scholen verschillende lesuren hebben (45 min, 50 min maar soms ook 70).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zo ver ik me herinner mag een school dag niet langer dan 9 school uren (45 minuten per school uur) duren exclusief pauzes. ik weet niet of je ook mag weigeren te komen.

stages tellen daar op niet mee zo ver ik weet maar je stage bedrijf mag niet verlangen dat je voor 7 uur in de ochtend begint of na 9 of 10 uur in de avond door werkt. dat heeft met de gemiddelde leeftijd van een scholier te maken.

tenzij je een richting als bijvoorbeeld horeca doet zoals ik op school had, mag je ook niet na 6 uur in de avond lessen op je school volgen. als je wel horeca doet en de school heeft bijvoorbeeld een restaurant dan mag je school je daar plaatsen als een praktijk les.

maar dit weet ik alleen van mijn school De Rooi Pannen in Tilburg. ik weet niet of dat voor alle scholen geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, natuurlijk mag je niet weigeren om te komen.
Er is vast en zeker een schoolreglement en voorwaarden.
En die dien je gelezen te hebben, en jij en/of je ouders hebben daarvoor getekend.

Ben je het er toch niet meer eens?
Dan kun je een klacht indienen.

Klachten over indeling onderwijstijd voortgezet onderwijs

"" Wanneer u van mening bent dat de school de klokuren onjuist heeft ingedeeld, kunt u contact opnemen met de medezeggenschapsraad van de school. Daarnaast kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie van de school.""

En anders schakel je de onderwijsinspectie in.

Of je neemt contact op met het LAKS>

http://www.laks.nl/overlaks/algemeen/