Kun je wettelijk gezien iemand verplichten, om op een nationaal erkende vrije dag (hemelvaart), te komen werken. (In mijn geval in een supermarkt) ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K

Antwoorden (5)

Als jij ooit hebt gezegd beschikbaar te zijn op (in dit geval) donderdag, mogen ze jou inplannen op die dag, tenzij je (ruim) van te voren, vrij hebt gevraagd.

Ik werk bij de Albert Heijn, en bij ons dien je twee weken van te voren een vrijvraag-formulier in te leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werken op feestdagen is niet verplicht!
Over deze feestdagen staat in de cao het volgende:

Op zondagen en op feestdagen wordt geen arbeid verricht, tenzij bijzondere omstandigheden zulks noodzakelijk maken en de desbetreffende wettelijke bepalingen zich daartegen niet verzetten.

Met andere woorden, er wordt op deze dagen niet gewerkt, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn. Het besluit om de winkel te openen is gèèn bijzondere omstandigheid. Een bijzondere omstandigheid is bijvoorbeeld dat de winkel onder water staat door een wolkbreuk. Als je baas besluit de winkel te openen dan ben je dus niet verplicht om te komen werken en mag je dus vrij zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De winkels zullen wel gesloten zijn op die dag, maar ik weet van mijn collega's (vakkenvullers) dat die vaak gewoon werken op een feestdag, al is de winkel gesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou best kunnen,maar je collega's zijn dit niet verplicht.
Zou ook kunnen dat er iets over in het contract staat. Vrienden van me waren verplicht om op koninginnedag te gaan werken omdat ze hun contract hebben getekent waar letterlijk instaat dat de mogelijkheid tot arbeid op feestdagen aanwezig is, en dat je verplicht bent jezelf beschikbaar te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al zou je het gelijk aan je kant hebben, wanneer je baas en jij dit allebei hoog opspelen, dan is het zeker niet goed voor je carriere. Linksom of rechtsom je baas zal altijd aan het langste eind trekken.

Wanneer jij op een redelijke manier aangeeft dat jij op die dag belangrijke andere plannen hebt, en eventueel zelf een vervanger geregeld hebt, dan is er vaak ook wel uit te komen. Het gaat je baas er immers om dat het werk gedaan wordt. Het is niet om jouw te pesten.

Komen jullie er samen niet uit, tja dan zul je moeten kiezen wat belangrijker is, je baan & carriere, of die vrije dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee,wettelijk gezien niet.
De officiele feestdagen zijn bepalend.
Daarom krijg je als je wel op zo'n dag werkt :

Of 300% uitbetaald,of 200% +uren compensatie.
Uit ervaring weet ik dat personeel in een supermarkt vaak in het nauw gedreven wordt.

Kijk de CAO van de Levensmiddelen er maar op na.

Laat je vooral niet intimideren!