Naar wie gaat mijn erfenis ?

Ik ben 80 dus het wordt tijd hierover na te denken. Ik heb geen testament.
Ik ben alleenstaand. Mijn ouders zijn overleden. Ik heb één broer en (had) één zuster (5 jaar geleden overleden) . Mijn broer heeft 3 zonen. Mijn overleden zuster heeft 3 kinderen. Wie krijgt wat als ik niks doe ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Zonder testament gaat de erfenis ná uw overlijden naar de broers en zussen op basis van de wettelijke verdeling recht op de nalatenschap van de overledene. De nalatenschap wordt gelijk verdeeld over de broers en zussen. In het geval één van de broers of zussen vooroverleden is, is er sprake van plaatsvervulling. Dit houdt in dat de kinderen de plaats gaan innemen van de overleden rechthebbende.

Zonder testament houdt dat in uw situatie in dat uw broer 50% van de erfenis krijgt en de 3 kinderen van de overleden zuster de andere 50%. Elk kind van de overleden zuster krijgt dus 1/6 deel van de erfenis. Uw broer krijgt de helft.

N.B: In een testament kan er een andere verdeling worden afgesproken.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk en een goede bron dus een +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk ! Dank. Je krijgt de bonus.
Ivana
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus en de kinderen van de broer moeten wachten.

Andere antwoorden (1)

ook niet onbelangrijk... is het bedrag onder de 118.254€ dan zullen ze er 30% belastingen op betalen. alles boven dat bedrag is 40% dit is voor Nederland.

In vlaanderen (Belgie) is dat 65% dat naar de staat gaat als het bedragen boven de 125.000€ is ( dan blijft er nog 43.750€ over)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is inderdaad niet onbelangrijk maar het is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wie krijgt wat? is de vraag... als het gaat over 100.000€ dan krijg de broer 50% = 50.000 - 30%= 35.000€ wie krijgt wat? broer krijgt 35.000€
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie krijgt wat staat al in het antwoord van fisbel incl ongeveer dezelfde bron die jij hebt gegeven.
Dat er belasting over betaald moet worden weet (bijna) iedereen wel maar aangezien we niet weten om welk bedrag het gaat heeft het niet zoveel zin om bedragen te noemen.
Verder heb je het goed uitgezocht dus dat is mijn punt niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorrie,het voorbeeld heb je niet in je antwoord gegeven maar later bij de reacties.
Je hebt dus toch gelijk daarom toch een + voor jouw antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hanson, ik hoop dat je gezond en gelukkig nog een aantal jaren mag doorbrengen. Je kunt wel over de honderd worden...... Ga inderdaad nog wat leuke dingen doen met degenen die je liefhebben. Herinneringen zijn onbetaalbaar!