Binnen welk tijdsbestek is de Politie verplicht om een Proces-verbaal naar het Openbaar Ministerie te sturen??

Betreft inbeslagname van mijn Motor en Rijbewijs op 08-11-2011 De overtreding is ruim een jaar geleden, en mijn advocaat is erachter gekomen dat het tot op heden 13-11-2012 het Proces-verbaal nog steeds niet verstuurd is naar het Openbaar Ministerie(zie foto). Ook hebben zij mijn Kenteken deel III destijds in beslag genomen, en kan ik niks beginnen i.v.m. schorsen of verzekeren, heb inmiddels al 2 keer een bekeuring gehad van de RDW á 396 Euro per stuk, dan komt de belasting er ook nog bij op. Zelf heb ik al 5 x gebeld naar de Politie en kreeg telkens de belofte dat ik terug gebeld zou worden, wat dus in het geheel nooit is gebeurd.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb destijds dus op dezelfde datum een handgeschreven waarschuwing van de politie gekregen dat ik niet mocht rijden i.v.m. het alcoholpromillage dat ik blies als rechtgeaarde burger op de stoep, dit omdat zij zagen dat ik een helm bij mij aan de arm droeg, en de waarschuwing geschreven werd op een KLADJE Papier, enige tijd later, ben ik toch op mijn motor gestapt en gaan rijden omdat ik dacht dat promillage wel onder de maatstaaf zat van 0,5 promille en achtervolging door politie dus ook meerdere stopsignalen heb genegeerd. Tijdens en nadat ik toch ben aangehouden, is bij mij NOOIT een Officiële blaastest afgenomen op het Politiebureau tijdens het opmaken van proces-verbaal, waar ik mijn volledige medewerking heb gegeven. Ik heb toen ook gevraagd naar eventuele snelheidsovertreding(en) die zij niet konden bevestigen/opleggen. gr. Zx9R

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast mag de officier van justitie het rijbewijs niet langer inhouden dan de verwachte duur van een onvoorwaardelijk rijontzegging die de strafrechter of officier van justitie later aan de bestuurder kan opleggen. De inhouding van het rijbewijs is immers slechts een voorlopige maatregel die wordt genomen in afwachting van de behandeling van de strafzaak door een strafrechter of een officier van justitie.
Mocht de officier van justitie overgaan tot inhouding van het rijbewijs, dan dient de strafzaak binnen zes maanden na de inhouding te worden behandeld door de strafrechter, dan wel een strafbeschikking te zijn uitgevaardigd door de officier van justitie. Indien deze termijn van zes maanden wordt overschreden, dan dient eveneens het rijbewijs te worden teruggegeven aan de houder.
Indien naderhand de strafrechter tot een vrijspraak komt of de officier van justitie geen strafbeschikking uitvaardigt, dan wel komt vast te staan dat de invordering en/of inhouding van het rijbewijs niet was toegestaan, dan kan op verzoek van de bestuurder aan hem/haar een schadevergoeding worden toegekend.
Tot slot kan de bestuurder, voor zover hij/zij van het openbaar ministerie nog niet heeft vernomen dat hij/zij voor de strafrechter, dan wel voor de officier van justitie dient te verschijnen, tegen de invordering/inhouding van het rijbewijs bij de rechtbank een klaagschrift indienen. De raadkamer van de rechtbank zal zich dan buigen over het klaagschrift. Daarin kan de bestuurder aangeven dat hij van mening is dat het rijbewijs ten onrechte is ingevorderd/ingehouden en dat derhalve teruggave van het rijbewijs dient plaats te vinden. Daarnaast kan de bestuurder in het klaagschrift verzoeken om teruggave van het rijbewijs op grond van persoonlijke omstandigheden. De bestuurder dient dan aannemelijk te maken dat hij/zij op grond van deze omstandigheden door de invordering/inhouding van het rijbewijs onevenredig grote (financiële) schade ondervindt. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan het feit dat de bestuurder door de invordering/inhouding niet meer zijn/haar werk kan uitoefenen.
Of de raadkamer van de rechtbank de teruggave van het rijbewijs zal gelasten, hangt onder meer af van de aard en de ernst van de overtreding en de vraag of de bestuurder reeds eerder voor soortgelijke overtredingen in aanraking is geweest met justitie. http://intveenadvocaten.nl/index.php?folder_id=24&file_id=249
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor jou zeer duidelijke antwoord en zal Ik/mijn Advocaat een klaagschrift in dienen bij de officier van justitie, mijn advocaat heeft ook te kennen gegeven aan de politie binnen 7 dagen te reageren op zijn schrijven of deze zaak die kwestie die ten grondslag lag aan de inbeslagname van de motor ook aan het Openbaar Ministerie is doorgestuurd en zo ja wanneer en onder welk nummer. Voorts behoudt cliënt zich uitdrukkelijk al zijn rechten voor, waaronder het recht tot het instellen van een vordering tot schadevergoeding.
In een schrijven van 12 November geeft mijn advocaat aan dat het proces-verbaal nog door de politie naar het O.M. moet worden verstuurd, Ik bedoel dan ook te zeggen dat de overtreding/misdrijf al meer dan 1 jaar geleden is gepleegd en al die tijd op het politiebureau in de kast heeft gelegen, terwijl ik een vijftal malen gebeld heb met de verbalisant van 8 November 2011 en telkens de belofte kreeg terug gebeld zou worden, daaraan heb ik mijn advocaat opdracht gegeven om het nu volledig uit te zoeken, de politie heeft er nu een dossiernummer aan toe gevoegd. Ik weet niet goed hoe verder te handelen, daar mijn advocaat zegt; Ik houd u van het verdere verloop op de hoogte, Hoe, wie , wat en wanneer, ik heb feiten nodig.
Kunt u mij misschien vertellen hoe het zit met teruggave van mijn motorfiets ?? MVG en alvast bedankt..

Antwoorden (1)

Dit is afhankelijk van de reden van inbeslagname.

Is dit vanwege een overtreding had het allang terug moeten zijn, is het in verband een misdrijf kan het nog jaren duren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een overtreding geworden, door er een misdrijf van te maken