Mag een instelling zomaar vragen of de ouderlijke macht gewijzigd wordt?

Ik heb te maken met een instelling voor mijn zoon en de maatschappelijk werkster daar vroeg of de ouderlijke macht gewijzigd kon worden, zodat alleen ik de toen desbetreffende papieren kon ondertekenen. Het was mij duidelijk dat zij het teveel gedoe vondt om het aan mijn expartner te vragen die in het buitenland woont. Mag een instelling dat zomaar aan je vragen? Ik heb gezegd dat ik dat niet ga doen, en dat mijn expartner dat ook absoluut niet wilt. Hij is immers de vader van zijn kinderen.

Ik neem aan dat als je uit elkaar bent, je papieren ook alleen mag ondertekenen? Of is daar altijd de andere ouder ook voor nodig, zelfs als hij in het buitenland woont, in dit geval Groot Brittanie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je samen hebt gewoond is het niet standaard dat je ex ook ouderlijk gezag heeft, dit zal hij aan moeten vragen en jij moet hier toestemming voor geven (zo niet kan ex verzoek indienen bij de rechter hiervoor) heb je beiden gezag zal de maatschappelijk werker dus van beiden een goedkeuren moeten krijgen. als ze dit teveel werk vind is dat erg jammer, maar niet voor jou :)
dat je ex in het buitenland verblijft staat los van zijn gezag en dus inspraak over jullie kind. ook hij moet in dit geval toestemming geven. zo te zien is er niets geregeld, dat zou kunnen beteken dat je wettelijk gezien kan doen wat je wil. maar als hij zich netjes aan zijn verplichtingen houd (kind heeft erkent en/of alimentatie betaald) ben jij verplicht om zaken rond jullie kind te bespreken met hem.
komt hij niet zijn verplichtingen na is dit nog steeds wel zo netjes aangezien hij vader is. vanuit dit standpunt kan maatschappelijk werk wel zoveel willen. papieren die je ondertekent altijd even goed nalezen he :)

Het beste antwoord

Heeft je ex niet een faxmachine ergens in de buurt? Dan kan hij de toestemming voor dingen faxen, is makkelijker dan per post.
Een instelling zou het moeten respecteren en waarderen als beide ouders verantwoordelijkheid voor hun kind willen dragen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je uit elkaar bent, is het afgesproken hoe de ouderlijke macht is verdeeld. Doen jullie co-ouderschap, of heb jij de ouderlijke macht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we hebben samengewoond zonder dat dat officieel is vastgelegd. We hebben samen afgesproken dat we allebei gewoon ouder zijn. En nee, we doen geen co-ouderschap, we hebben niet eens iets afgesproken met elkaar over de kinderen, wie heeft wie en wanneer... dus op het moment zorg ik zelf voor ze en hij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag het dan eens aan hem zelf. Stel voor dat jij beslissingen neemt (want je zit er het dichtst bij) en dat je hem op de hoogte houdt. Bij ingrijpende dingen kun je overleggen.
Ik zou het soepeltjes proberen te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh? co-ouderschap? kind dus helft van de tijd naar GB??

Andere antwoorden (2)

Ligt er ook aan in wat voor een instling je kibd verblijft. Niet voor alle zorg zijn beide handtekeninfen nosig, maar voor ggz bv wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kind verblijft niet in een instelling, hij heeft wel met die instelling te maken. Zij nemen een stukje zorg van mij over zeg maar en zoeken voor mij het een en ander uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verblijf hoeft ook niet. Ggz moet in elk geval wel door beide ouders ondertekend worden.
Thuiszorg voor je kind bv niet
Een instelling vraagt zoiets niet zomaar. Veel gedoe zal ook geen argument zijn( ze krijgen gewoon per uur betaald). Mogelij vertraagt het tekenen van de vader bepaalde aanvragen. Vraag eens waarom de maatschappelijk werker deze vraag heeft gesteld. Ik ha ervan uit dat het in het belang van uw kind is.