hoe hoog is de boeten voor een fietser die een rijdende acooter vast houd ?

Ik ben vannochtenf aangehouden doordat ik irmand een lift gaf op de scooter, die gene die ik een lift gaf zat op een fiets. Nou gaat de boeten via de officier van justitie maar heb ik fus nog geen idee hoe duur mijn boete is ! Weet iemand misscien hoe duur ongeveer de boeten daar voor is ?

Gr niels

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
26.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat bedrag is geen vast bedrag, dat wordt bepaald door de officier van justitie, dit is jezelf en anderen in gevaar brengen. Een zware overtreding dus..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea, heb je enig idee hoeveel het zou kunnen zijn?
Is er misschien een ondergrens en eventueel een bovengrens voor deze overtreding?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beste crea, weet jij dan misschien ook hoe duur zoon boete ongeveer zou zijn moet ik dan denken richting de 400/500 euro of hopelijk minder dus rond de 100 200 euro ? Ik heb namelijk echt geen idee !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik het bedrag precies had geweten, dan had ik wel een antwoord geplaatst :), nee, de hoogte weet ik niet, zelfs niet ongeveer, ik verwacht wel een boete tussen de 200 en 300 euro, gezien de lijst met boetebedragen van overtredingen die veel minder gevaar opleveren.
http://www.fietsen.123.nl/entry/13325/alle-bekeuringen-met-bedragen-2012-voor-fietsers-op-een-rij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar ben je voor bekeurd? Artikel 5? Er zijn wel richtlijnen voor diverse overtredingen, maar het gaat nu juist via de OvJ omdat er dit geen simpele overtreding is. Als je bekeurd bent op grond van artikel 5 (gevaar of hinder veroorzaken) dan zal onder meer gekeken worden naar de situatie zodat beoordeeld kan worden hoe groot dat gevaar of die hinder was (ik zou me kunnen voorstellen dat het uit kan maken of het was op een fietspad of op de rijbaan, zo ja wat voor soort weg, etc.) en zal er gekeken worden naar je eventuele historie. Dus ben je al eerder bekeurd voor zoiets, of heb je eerder een grotere verkeersovertreding begaan die door de OvJ is afgehandeld, dan zal de boete hoger uitvallen. Tenslotte kan er ook nog naar je leeftijd gekeken worden wanneer je nog geen 18 bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea: ik heb even die link bekeken, en zie er zo wel een aantal tussen staan waar wat mij betreft veel vaker voor bekeurd zou mogen worden! ik heb eigenlijk het idee dat men behalve voor het niet voeren van noodzakelijk licht en dit soort echt gevaarlijke geintjes zoals van VS, amper handhaaft op fietsers. Oh ja, fietsen in een voetgangersgebied misschien nog, maar voorrangsfouten en geen richting aangeven, met z'n drieën naast elkaar rijden: volgens mij bekeurd men daar zelden voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent helemaal niet aangehouden omdat je iemand een lift gaf.
Je bent aangehouden omdat je die fiets vasthad en dat is wettelijk gezien heel wat anders dan iemand een lift geven.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Lies ja belachelijk nietwaar.
Ik heb op de basisschool geleerd: "je mag met zijn tweeën naast elkaar fietsen daar waar het KAN!" Maar de huidige fietsers hebben daar gewoon schijt aan. En het erge is, dat ze nog "onschendbaar" zijn ook wanneer ze een ongeluk veroorzaken met een motorvoertuig.

Antwoorden (2)

De OvJ zal bepalen hoe hoog je boete is. Dat is afhankelijk van je 'verleden' (ben je wel eens eerder met justitie in aanraking geweest voor verkeersovertredingen, etc). Reken wel gauw op € 250,-.

Volgens mij is het meeliften van een fiets niet als een apart feit omschreven, maar dat betekent niet dat het ook niet strafbaar is. Gevaarlijk rijgedrag in het algemeen wordt namelijk wel genoemd, dat staat in art. 5 van de Wegenverkeerswet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor welke feitcode is geschreven? K 170, gevaar of hinder veroorzaken? Dan is er geen peiling op het bedrag te trekken. Er zou ook geschreven kunnen worden voor niet zoveel mogelijk rechts houden, aangezien u beiden niet naast elkaar mag blijven rijden. Dan is de boete 90 euro.

Ik ben zelf helaas wel eens getuige geweest van een fietser die voortgetrokken werd door een brommer, maar begon te wiebelen en niet meer kon remmen of herstellen. Dat was geen aangenaam gezicht kan ik vertellen. Niet voor niets dragen ook de meeste wielrenners netjes een helm.