Mag een school buitenlandse reizen annuleren als dat vooraf als programma is aangekondigd?

Ik zit op dit moment in Havo 5. Toen ik in groep 8 zat ben ik bij verschillende open dagen geweest. Ook bij de open dag van de school waar ik nu opzit. Deze school heeft tijdens deze open dag geadverteerd met dat het een internationale school is, omdat ALLE studenten minstens twee keer naar het buitenland zijn geweest met school. Daarbij hoort een citytrip naar Parijs en een uitwisseling naar een Europees land. In de derde klas werd duidelijk dat de reis naar Parijs niet door kon gaan i.v.m. met risico op terrorisme. Afgelopen jaar werd duidelijk dat de uitwisseling ook niet door kon gaan i.v.m. het coronavirus. Dat betekend dus dat ik de keuze voor deze school heb genomen, doordat de school adverteerde met verkeerde informatie. Ik begrijp in beide gevallen dat de reizen niet door konden gaan, maar de school heeft NOOIT vermeld dat het de reizen kon annuleren. Ook zijn er nooit excuses aangeboden. Wel heb ik (of eigenlijk mijn ouders) onkosten gemaakt, omdat er wel twee uitwisselingspartners 1 week lang in ons huis hebben 'gewoond'. De school heeft ons toen beloofd dat wij deze kosten zouden besparen, omdat ik later ook een week bij hen thuis zou logeren. Echter is dus niet doorgegaan, terwijl dat volgens mij helemaal niet mag. Ik ben niet van plan om mijn school voor de rechter te dagen, maar ik wil wel graag weten of ik juridisch gelijk heb, om dit te melden bij mijn school. Kan iemand mij vertellen of ik gelijk heb, het liefst met officiele bronnen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Je begrijpt toch wel dat dit overmacht situaties zijn ?
Terrorisme en CORVID-19 zijn geen zaken die de school kon voorzien op het moment dat ze hun beleid adverteerden. Het is al helemaal geen bewuste aktie van de school geweest om zo onder de reizen uit te komen. Gelukkig heb je nog wel twee uitwisselingspartners in huis gehad. Dan heb je tenminste nog enig buitenlands contact op kunnen doen. (zo kun je het ook bekijken)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb de vraag denk ik niet zo duidelijk gesteld. Het gaat er niet zo zeer om of de school de uitwisseling mocht annuleren, maar over of de school mocht adverteren met een belofte die ze achteraf niet zijn nagekomen. Toen de belofte werd gemaakt werd niet duidelijk vermeld dat de school de reis mocht annuleren, terwijl volgens de Reclame Code Comissie in één oogopslag duidelijk moet zijn dat er voorwaarden gelden. Dat betekend dus volgens mij dat het zo zit: nood breekt wet, maar belofte maakt schuld. Zeker omdat de school het volgende zei toen de reis naar Parijs werd geanuleerd: 'Het maakt niet uit, want jullie gaan in de 4e nog op uitwisseling'. Die belofte is dus niet nagekomen, dus ik denk dat de school misleidend heeft geadverteerd. Zeker omdat de tekst over dat alle 4e klassers die op die school hebben gezeten naar het buitenland zijn geweest voor een uitwisseling nog steeds op de website staat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Naar jouw idee heeft de school gefaald in het nakomen van een belofte.
Het lijkt er op dat school wel degelijk de intenties heeft gehad die belofte ook werkelijk na te komen. Dit is echter niet gelukt door zwaar wegende omstandigheden buiten de schuld van de school om. Ze MOESTEN annuleren. Dat heet dan een situatie van overmacht. In zo'n situatie was niet voorzien op het moment van adverteren, dus met het adverteren met de voornemen de studenten op een buitenlandse reis te sturen was op dat moment helemaal niets mis. Een situatie van overmacht kan ALTIJD ontstaan. Dat hoeft niet apart vermeld te worden.vermeld te worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi ik ben er inmiddels achter, er is waarschijnlijk sprake van overmacht. Echter heeft de school zich niet gehouden aan de wetgeving die daarvoor geld. De school is namelijk verplicht om een gelijkwaardig alternatief aan te bieden. Het terugbetalen van geld is niet alles, omdat ik een dienst heb verleend voor school (het laten logeren van twee uitwisselingspartners in mijn huis). Dit stond in een overeenkomst, en de school moet die dus nakomen (ook bij sprake van overmacht). Natuurlijk kan het zijn dat COVID-19 ervoor heeft gezorgd dat het oorspronkelijke idee van de uitwisseling niet door kan gaan, maar dan moet de school toch proberen om een zo goed mogelijk alternatief te bieden.

Antwoorden (2)

Ja, de school mag zo'n buitenschoolse activiteit annuleren. En in deze tijd, waarin het COVID-19 virus rondgaat, is het bijna een morele verplichting van de school om een buitenlandse schoolreis te annuleren.
De school is verantwoordelijk voor de veiligheid van jou en je medeleerlingen. En om jullie veiligheid zo veel mogelijk te waarborgen, zal de school de richtlijnen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben gevolgd in de tijd van de terroristische aanslagen in Parijs. En in deze tijd zijn het vooral de richtlijnen van het RIVM, die worden gevolgd.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ klopt helemaal.
Voorbeeld:
Mijn eigen dochter heeft ook tto gedaan, waarbij ook uitwisselingen en buitenlandse trips hoorden.
Als ouder betaalden wij elk jaar afgerond 500 euro hiervoor.
De reis naar Londen ging toentertijd ook niet door, door een aanslag vlak voor vertrek.
Je kunt niet verwachten dat onder aan de streep de 6×500 euro precies is uitgegeven aan onze dochter.
Dat geld gaat in een pot. De ene lichting verbruikt meer, de andere minder....
Helaas
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb de vraag denk ik niet zo duidelijk gesteld. Het gaat er niet zo zeer om of de school de uitwisseling mocht annuleren, maar over of de school mocht adverteren met een belofte die ze achteraf niet zijn nagekomen. Toen de belofte werd gemaakt werd niet duidelijk vermeld dat de school de reis mocht annuleren, terwijl volgens de Reclame Code Comissie in één oogopslag duidelijk moet zijn dat er voorwaarden gelden. Dat betekend dus volgens mij dat het zo zit: nood breekt wet, maar belofte maakt schuld. Zeker omdat de school het volgende zei toen de reis naar Parijs werd geanuleerd: 'Het maakt niet uit, want jullie gaan in de 4e nog op uitwisseling'. Die belofte is dus niet nagekomen, dus ik denk dat de school misleidend heeft geadverteerd. Zeker omdat de tekst over dat alle 4e klassers die op die school hebben gezeten naar het buitenland zijn geweest voor een uitwisseling nog steeds op de website staat.
Jij en je jaargenoten hebben gewoon ontzettende pech, dat in beide gevallen de reizen door overmacht niet door konden gaan. Toen je 5 jaar geleden aan de school begon hielden we nog geen rekening met het feit dat terrorisme ook Europa zo hard kon treffen, en zelfs afgelopen januari hadden we nog geen idee dat corona heel veel reizen onmogelijk zou maken. Dus: het is OVERMACHT, niet iets om bij de school aan te kaarten - ik denk dat ze hun handen wel vol zullen hebben aan het in deze omstandigheden zo goed mogelijk onderwijs geven....