Als je graffiti over spuit ben je dan ook strafbaar?

Stel dat je ergens langskomt en opeens denkt, Hé ho, dat is belachelijk dat moet van die muur! Dan je bus Graffiti in dezelfde kleur als de muur pakt en er over heen gaat spuiten, ben je dan strafbaar? En ben je ook strafbaar als je het over gaat verven in plaats van spuiten?

Ik was het niet van plan, maar ik vroeg het me gewoon af...

Toegevoegd na 25 minuten:
Oké volgens alle antwoorden ben je dan dus strafbaar, maar waarom dan? je doet toch helemaal niks fout? je helpt eigenlijk door de muur zijn oorspronkelijke kleur terug te geven (:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

In principe ben je altijd strafbaar, maar in de bron vind je een tweetal jongens die swastika's overspoten. Zij zijn niet bekeurd door de politie, waarna er geen vervolging plaats heeft gevonden.

Op zich is dat wel jammer, want als dit voor de rechter was gekomen, had het jurisprudentie opgeleverd en hadden we zeker geweten of het wel of niet strafbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je bent gewoon strafbaar maar ik denk dat je alleen een waarschuwing krijgt als je gepakt word, ik denk dat mensen liever een iets afwijkende vlek hebben dan een slecht getekende penis op de muur. Of je verft of spuit maakt niet uit.

Toegevoegd na 29 minuten:
Het is strafbaar als je andermans eigendommen beklad, welke kleur maakt dan niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu ben ik vast heel lastig, maar je beklad het toch niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de eigenaar (en mij) niet maar voor de wet waarschijnlijk wel, ik denk wel dat mensen zoiets alleen maar goed vinden en dat de politie er weinig aan zal doen.
Volgens mij ben je sowieso strafbaar als je op een muur van een openbaar gebouw spuit /schildert.
Maar ik denk eerder dat diegene die de tag heeft gezet je het niet in dank gaat afnemen.
Het blijft voor veel mensen toch een vorm van kunst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent gewoon strafbaar ..
Al je gepakt word heb je een boete van 170 euro boete + je bussen worde in beslag genomen tis strafbaar dus en als je over iets dopes spuit en de graffer komt er agter wie je bent kan ie je ook rippen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dan ben je ook strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke kleur je spuit maakt niet uit: het mag niet. Als er iets op een muur staat waar je je aan stoort, dan kun je beter bij de gemeente klagen bijvoorbeeld, die reinigen dan de muur - wat ook veel handiger is dan er maar gewoon overheen spuiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zou de eigenAar er geen bezwaar tegen maken als je dit even vraagt, in dat gevL mag het dus wel.