Koop mondeling door telefoon bevestigd?

Wij zijn gaan kijken naar aanleiding van een advertentie op marktplaats naar een caravan.
Wij hebben deze bezichtigd en met de mensen afgesproken dat wij dezelfde dag nog zouden laten weten of de koop doorging.wij hebben direct bij thuiskomst de mensen gebeld om te zeggen dat wij de caravan wilde kopen en hebben ook een mail verstuurd met dezelfde mededeling.
De mensen waren accoord en zouden mij terug bellen om nog 1 en ander af te spreken omdat ze de caravan zouden komen brengen omdat ik nog geen trekhaak onder mijn auto heb.
Nu belden ze 3 uur later op om mij mee te delen dat ze de caravan aan iemand anders hebben verkocht en die heeft hem direct meegenomen.
Wat zijn mijn rechten nu??

Toegevoegd na 10 minuten:
was een particuliere overeenkomst

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (8)

geen, het is via marktplaats gekocht(/verkocht) en dan heb je geen recht op iets wettelijks, want je koopt het van een particulier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeer zeker niet netjes van die mensen, maar zij mogen zelf beslissen aan wie zij de caravan verkopen.

Als er later iemand met een veel beter aanbod komen dan is het jammer maar helaas.

Dat maakt het nog steeds niet netjes. Jij hebt bevestigd, maar geen bevestiging van hun terug gehad.

Ik zou er toch nog een telefoontje aan wagen en vragen waarom je niet op de hoogte bent gesteld van andere gegadigden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze willen getuigen dat ze eerst de caravan aan jou verkocht hebben, dan heb je een zaak tegen ze.
Maar dat zullen ze wel niet doen, als puntje bij paaltje komt.
Zonder opname van het bewuste gesprek heb je helaas het nakijken. Niet netjes van die mensen. Om het zacht uit te drukken.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat denk ik ook niet
zij waren met z n 2en {moeder en zoon} en ik was met mijn vrouw en 2 kinderen maar de koop is bevestigd door de telefoon en per e mail
AWM
14 jaar geleden
HOOOOOOOOOO! Per email! Dan heb je echt een zaak tegen ze, als je dat zou willen. Je zou naar de rechter kunnen gaan daarmee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja even voor de duidelijkheid ik heb gemaild dat ik hem wilde kopen maar van hen geen reactie op gehad omdat ik ze telefonisch al had gesproken
itsme
14 jaar geleden
ze kunnen altijd verklaren dat ze die mail pas hebben gelezen nadat ze de caravan aan die ander hebben verkocht...
AWM
14 jaar geleden
Oh, dat is nou jammer. Een mailtje van hun zijde had wonderen kunnen doen. In dat geval heb je toch het nakijken.
Op zoek naar een andere caravan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi itsme
ik had eerst gebeld maar kreeg de voicemail toen direct een mail gestuurd en daarna nogmaals gebeld en toen de mensen wel gesproken en de deal rond gemaakt
AWM
14 jaar geleden
Het probleem is, dat nergens vastligt dat ze het ding aan jou verkocht hebben. Als je er een zaak van zou maken, zouden ze het simpelweg ontkennen. Dus vergeet het maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar ook al kun je bewijzen, dan krijg je daarmee nog niet de caravan omdat de eigendom reeds is overgegaan op de andere koper. Je kunt wel nakoming vorderen (door de verkoper eenzelfde caravan te laten leveren).
AWM
14 jaar geleden
En een schadevergoeding, Johan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke schade?
AWM
14 jaar geleden
Er is een wettelijke overeenkomst verbroken. Daardoor wordt de kopende partij benadeeld. Als zoiets hard te maken is, dan kun je aanspraak maken op een schadevergoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah, maar dan moet je eerst een laatste termijn stellen om nakoming te vorderen. En de schadevergoeding kun je pas vorderen vanaf het moment dat deze termijn is verstreken. Ik denk overigens niet dat de schade van het genot dat je niet hebt gehad tijdens de periode dat de caravan niet geleverd is groot zal zijn, als die er al is. Eventueel nog wel als schade kun je vorderen het verschil met de hogere prijs die je moet betalen voor eenzelfde camper.
AWM
14 jaar geleden
Da's niet waar, Johan. Als ik mijn best zou doen, zou ik een vergelijkbare zaak (OOK over Marktplaats!) kunnen laten zien via rechtspraak.nl. Het ging toen over een motorfiets, maar dat maakt niet uit. Verder precies hetzelfde, alleen was er een bewijs van de overeenkomst, wat in dit geval niet bewijsbaar is. Er is toen een schadevergoeding toegekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, zo'n zaak kun je niet vinden omdat art. 6:74 BW lid 2 zegt dat schadevergoeding pas mogelijk is indien de schuldenaar in verzuim is (tenzij nakoming reeds blijvend onmogelijk is). Verzuim treedt in volgens art. 6:81 en 82 BW wanneer een redelijke termijn tot nakoming is gesteld (schriftelijke aanmaning/in gebrekestelling) en die termijn is verstreken. Wat eventueel nog zou kunnen is dat nakoming reeds blijvend onmogelijk is. Dit is niet zo snel het geval, waarbij je moet denken aan een uniek kunstobject wat opfikt vlak voor de levering. Dan is inderdaad geen termijnstelling nodig en kun je direct schadevergoeding eisen vanaf het moment niet is nagekomen. Maar voor bijna alles op marktplaats, en zeker voor een caravan, gaat dit niet op.
AWM
14 jaar geleden
Johan: Deze rechtzaak gaat weliswaar niet over Marktplaats, maar over Ebay. Daar zijn de zaken wat strakker geregeld, geef ik toe. Maar toch een opmerkelijke uitkomst.
Zoek op www.rechtspraak.nl naar zaaknummer LJN: BL3717.
Het is heel vervelend en ik vind het geen manier van zaken doen. Er vanuit gaande dat je de caravan bij een particulier wilde kopen, denk ik dat je geen rechten hebt. Hoe vervelend het ook is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel is een mondeling afgesproken overeenkomst rechtsgeldig. Of dat door de telefoon was of tijdens een bezoek, tussen particulieren of met een bedrijf, doet niet ter zake.

Probleem is dat een van de partijen zich niet aan de overeenkomst heeft gehouden, en dan wil je natuurlijk je recht halen. Maar hoe veel recht je ook hebt, je zult het niet kunnen krijgen want je zult met geen mogelijkheid voor een rechtszaak (die begin je overigens niet voor een dergelijk klein belang) de bewijslast rond krijgen.

Er zit dus niets anders op dan een les te leren hieruit: je kunt geen mensen vertrouwen die je niet kent.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik toch maar een kleine kans heb om die mensen te naaien doe ik het hoor dat hebben ze bij mij ook gedaan
itsme
14 jaar geleden
punt is alleen dat je, voordat je die mensen voor de rechter hebt, al wel eerst zelf geld moet stoppen in juridisch advies, dan de rechtszaak, en als je niet kunt winnen dan ben je al die kosten ook nog eens kwijt.
Bovendien zal de rechter niet de koop terugdraaien, je zult hooguit onkosten voor het proces kunnen claimen want je hebt geen schade geleden. En dan is het ook nog eens zo dat je ditzelfde verhaal ook van een advocaat zult horen, die zal je direct afraden om hiervoor naar de rechter te stappen. En hij zal daar tegen een hoger tarief dan ik voor beloond willen worden :-)
Dat heb ik ook voor een half jaar terug meegemaakt met het kopen van een bankstel.
Ik belde op ,de prijs was oke,en ik maakte een afspraak voor de volgende dag.
Een uurtje later ging de telefoon en die mevrouw zei me,dat iemand anders meer had geboden en de koop voor mij niet door ging.
Hij was al verkocht,afgelopen uit.
Geen poot om op te staan.
Het ligt gewoon aan de mentaliteit van de mensen.
Beloofd is beloofd,en een afspraak die kom je gewoon na.
Zo werkt het bij mij,en bij U,maar helaas niet bij iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al een tijdje terug (1981) heeft de Hoge Raad bepaald dat een advertentie in juridische zin geen aanbod is, maar slechts een aanbod om in onderhandeling te treden. Dit betekent dat er geen overeenkomst is gesloten op het moment dat je het positief reageert op de advertentie door het aanbod te accepteren.

In jou geval is het echter zo dat je eerst bent wezen kijken. De afspraak is toen gemaakt dat je dezelfde dag het aanbod zou kunnen accepteren. Ik zou op basis hiervan zeggen dat er wel degelijk een (mondelinge) overeenkomst tot stand is gekomen.

Probleem is echter dat de afspraak mondeling is gemaakt en in beginsel geldt de regel: wie stelt moet bewijzen. Je zult dus moeten bewijzen dat de mondelinge afspraak is gemaakt dat je het aanbod dezelfde dag kon accepteren. Dit is heel moeilijk, tenzij je de afspraak op papier hebt staan (of in je mailbox).

En stel: Je kunt het bewijzen. Dan is er sprake van wanprestatie, want de nieuwe koper was waarschijnlijk niet op de hoogte van de afspraak die met jou is gemaakt. De eigendom is in dit geval overgegaan op de koper en de verkoper kan niet meer dezelfde caravan leveren. Je krijgt dus dezelfde caravan er NIET mee terug. Wat wel kan is dat de verkoper eenzelfde caravan gaat leveren of dat het prijsverschil tussen de prijs die je voor eenzelfde caravan moet betalen en de prijs die je zou moeten betalen wordt vergoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich geldt de mondelinge overeenkomst, maar het probleem is aan te tonen dat die er was.
Ik zou lekker op zoek gaan naar een andere caravan.