Hoe komt de politie achter je identiteit?

Voorbeeld: je woont in Groningen en wordt in Maastricht gearresteerd. Je hebt geen identiteitsbewijs bij je, dus je wordt meegenomen. Wat gaat de politie dan doen om er achter te komen wie je bent? Kunnen ze dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Antwoorden (2)

"De Koninklijke Marechaussee en de politie registreren de identiteit van iedere verdachte, vreemdeling of verdachte vreemdeling die ze aanhouden zodat een integer en integraal persoonsbeeld kan worden gecreëerd.

 Daarvoor maken ze gebruik van de Basis Voorziening Identiteitvaststelling (BVID), beter bekend als Progis- of de ID-zuil. Bedieners van de zuil kunnen biometrische gegevens afnemen en een foto maken van de verdachte of vreemdeling.

 Met deze gegevens is het mogelijk om iemands identiteit te controleren en te registreren, zodat een verdachte bij overheidsinstanties onder slechts 1 naam en Strafrechtketennummer (SKN) bekend is en de vreemdeling onder een vreemdelingennummer."

Toegevoegd na 8 minuten:
Uit andere bron (artikel uit 2012)

"Middelburg - Vanaf 1 september a.s. doet Politie Zeeland-West-Brabant bij iedere aangehouden verdachte een uitgebreid identiteitsonderzoek. Ook bij verdachten van een misdrijf die op uitnodiging aan het bureau komen voor een verhoor wordt deze check gedaan. Bij een speciaal ingerichte 'identificatiezuil' controleren agenten, op basis van vingerafdrukken, een foto en de identiteitspapieren, of de verdachte is wie hij/zij zegt te zijn. (...)

Dit proces van identiteitsvaststelling heeft de naam Progis (Programma Identiteitsvaststelling in de Strafrechtketen) gekregen. Het vaststellen van de identiteit van een verdachte duurt 10 a 15 minuten. Door deze uitgebreide controle is er zekerheid dat de juiste persoon uiteindelijk wordt gestraft.

(...)

Keten

De politie is verantwoordelijk voor het vaststellen van de identiteit van (aangehouden) verdachten. Door de vaststelling en koppeling aan een foto en vingerafdrukken kan de volledige strafrechtketen de identiteit verifiëren, bijvoorbeeld als een verdachte op zitting komt bij de rechtbank, of wordt ingesloten door de Dienst Justitiële Inrichtingen. In de strafrechtketen toetsen diverse instanties (het OM, de reclassering, de rechtbank, de Dienst Justitiële Inrichtingen en de Raad voor de Kinderbescherming) de identiteit van verdachten. Door dit gesloten systeem is de identiteit van de verdachte voor alle partijen in de keten duidelijk.

Verplicht

Verdachten zijn verplicht om hun medewerking te verlenen aan de identiteitsvaststelling via Progis. Als een verdachte dat niet doet is sprake van een strafbaar feit. Als een verdachte geen of valse identiteitspapieren overlegt is dit reden voor een nader onderzoek."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat als je dus eerder in aanraking bent gekomen met politie/justitie en ze toen dus wel je identiteit te weten zijn gekomen. Als dat niet van toepassing is komen ze niet achter je identiteit zolang je deze zelf niet afgeeft lijkt me.
Computoon
7 jaar geleden
"Veel organisaties die erop toezien dat allerlei regels worden nageleefd krijgen persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) verstrekt. Bijvoorbeeld de politie. Een agent die iemand staande houdt en om zijn adres vraagt, kan via de BRP nagaan of deze gegevens wel juist zijn. Persoonsgegevens uit de BRP zijn dus nodig om de orde te handhaven." Aangezien een verdachte verplicht is mee te werken aan het vaststellen van zijn identiteit (een valse naam opgeven mag bijv. niet) is een controle wel mogelijk. Bovendien hebben veel mensen nog wel meer (niet wettelijk geldige) identiteitsbewijzen op zak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat iets verplicht is zegt niet of het gebeurt. Je kan die straf ook gewoon accepteren. Ik bedoel er is toch gewoon een mogelijkheid dat de verdachte niet meewerkt en de politie er ook niet achter komt?! Wat gebeurt er dan eigenlijk?
Computoon
7 jaar geleden
Als de verdachte zijn identiteit niet bekend maakt en hij niet verdacht wordt van een feit waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is, kan de politie hem max. 21 uur vastzetten op het bureau. Wat er in andere gevallen en/of daarna gebeurt, weet ik niet. "Hoe lang mag de politie mij vasthouden voor onderzoek en verhoor? Stel u bent aangehouden door de politie omdat u verdacht wordt van het plegen van een strafbaar feit. Een strafbaar feit wordt ook wel delict genoemd. De politie wil u verhoren en wil mogelijk onderzoek doen naar uw persoonsgegevens. De periode dat de politie u mag vasthouden is aan wettelijke regels gebonden. Nadat u bent aangehouden mag u de politie u maximaal 6 uur vasthouden voor onderzoek. Dit onderzoek kan bestaan uit verhoren, het afnemen van uw vingerafdrukken of het achterhalen van uw identiteit. U bent niet verplicht om mee te werken aan de verhoren, u kunt u telkens beroepen op uw zwijgrecht. De afname van vingerafdrukken kan ook af worden gedwongen. De tijd tussen middernacht (00.00 uur) en 09.00 uur 's morgens wordt hierbij niet meegerekend. In deze nachtelijke uren mag u overigens wel door de politie verhoord worden. In totaal kan de politie u dus maximaal 15 uren ophouden voor onderzoek. Deze 15 uren gaan overigens pas in op het moment dat u bent aangekomen op de plaats van het verhoor. De plaats waar u wordt aangehouden is bijna nooit de plaats waar u ook verhoord gaat worden. Vaak vindt het verhoor plaats op het politiebureau. De reistijd wordt dus niet meegerekend. In de praktijk begint de periode van 15 uren dus meestal te lopen op het moment dat u bent aangekomen op het politiebureau. Deze 15 uren kunnen nog eens met 6 uren verlengd worden als er voldaan is aan twee voorwaarden:     U heeft uw identiteit niet bekendgemaakt, en
    Voor het strafbare feit waarvan u verdacht wordt is geen voorlopige hechtenis mogelijk. Dit betekent in het algemeen dat u niet verdacht wordt van een strafbaar feit waarop vier jaar of meer gevangenisstraf staat. Als aan beide voorwaarden voldaan is, kan de politie u in het uiterste geval dus maximaal 21 uren ophouden voor onderzoek."
Computoon
7 jaar geleden
NB: de boete voor het niet tonen van het id-bewijs is eur 90.-. Het opgeven van een valse identiteit kost eur 370.-.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de politie geen identiteit kan vaststellen omdat je geen naam of adres opgeeft kunnen ze totaal niets, ze mogen je maximaal 21 uur vasthouden en dan dienen ze je te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+(had ik al gegeven) voor de uitgebreidheid.
Computoon
7 jaar geleden
Stel nu dat iemand een moord pleegt, de politie betrapt de dader op heterdaad. De dader maakt zijn identiteit niet bekend. Ik kan me niet voorstellen dat de politie 'm dan na 21 uur "laat lopen" met als opmerking voor het dossier: "Dader maakte zijn identiteit niet bekend."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lager vergrijp vervalt op dat moment en mag de dader tot aan zijn berechting vastgehouden worden en kan dan zelfs zonder identiteit vaststelling veroordeeld worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Computoon,
een "lager vergrijp?" zoals het niet prijsgeven van de identiteit "vervalt?" niet maar blijft een onderdeel van het vooronderzoek en kan van grote invloed zijn op het vaststellen van de strafmaat als het tot een veroordeling komt.
De gang van zaken na een arrestatie van een verdachte van een misdaad is ook een ingewikkelde administratieve procedure.
Na de maximale termijn van inverzekeringstelling op het politiebureau wordt de verdachte naar het parket(=bureau) van de officier van justitie gebracht en wordt voorgeleid.
Als het bevel tot bewaring door de rechter-commissaris wordt afgegeven gaat op dat moment de termijn van voorlopige hechtenis in.
Behalve de overbekende regel: "Voorlopige hechtenis mag slechts worden toegepast bij misdrijven waar een gevangenisstraf van vier jaar of meer op staat" is er nog een aantal delicten waarbij voorlopige hechtenis kan worden toegepast. Ook kan bv sprake zijn van zijn van ernstige bezwaren tegen de verdachte, verdachte verleent geen medewerking bij het vaststellen van zijn identiteit, er is geen woon- of verblijfplaats bekend of er is reëel vluchtgevaar.
Tijdens het vooronderzoek krijgt de verdachte een strafrechtsketennummer dat gehecht wordt aan zijn dossier dat de unieke persoonsgegevens bevat, zoals foto's en vingerafdrukken. Deze data worden opgeslagen in de strafrechtsketendata-bank Men weet weliswaar niet of de verdachte Jan, Piet of Ali heet, maar er wordt altijd wel iets gevonden waardoor dit te achterhalen is. De verdachte heeft in ieder geval een identiteit gekregen via het strafrechtsketennummer en is geen NN meer.
Als jij in het verleden niet in contact bent geweest met justitie en jij weigert je identiteit kenbaar te maken mogen ze je maximaal 21uur vasthouden om na te gaan of je toch gezocht wordt en daarna moeten ze jou weer laten gaan zonder zeker te weten wie je bent.

Daar ze niet weten wie je bent kunnen ze ook geen boete opleggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En wat als je opgepakt bent voor een zware misdaad? Kan je anoniem aangeklaagd/veroordeeld worden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja. Voor een veroordeling is geen identiteit maar een dader noodzakelijk. Identiteit is bij een zwaar vergrijp alleen noodzakelijk voor de opvolging van de dader na zijn straf.