Gijzelen, legale vrijheidsberoving?

Nu lees ik dat iemand is gegijzeld ivm een oordzaak, hij wil niet praten. Hij is daarom gegijzeld.
Zijn daar ook limieten aan gebonden of kunnen ze hem net zo lang vasthouden als ze willen of tot hij wel praat of kan hij dan ook gestraft worden en zo vast blijven komen te zitten. Wat kan hij doenom toch vrij te worden gelaten en wie gaat daarover en wat zijn de overwegingen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie ook dat dit kan bij het niet (kunnen) betalen van (verkeers)boetes en bekeuringen?Hoe vaak kunnen ze j dan gijzelen en hoe lang. Stel dat je 1000 euro boete moetbetalen (wet mulder) kunnen ze je dan net zo lang/vaak oppakken tot alles betaald is,en wat is dan de langst bekende termijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is ook wel eens gebeurt bij een journalist die zijn bron niet wilde prijsgeven. Hij bleef zwijgen en is uiteindelijk weer vrij gelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het bij een moordzaak minder makkelijk gaat. Je kan het natuurlijk aanvechten. Waarschijnlijk maakt een rechter dan een afweging tussen de verschillende belangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kumarie, weet je ook of er limieten zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet er zitten limieten aan een gijzeling. Zie mijn antwoord op de vraag.
Hoe het precies zit bij gijzeling van iemand die niet wil praten voor de rechtbank, weet ik niet precies. Wel kan ik je vertellen hoe het bij bekeuringen zit.
Als je de bekeuring niet kunt of wilt betalen, mag (parket)politie je gijzelen. Tijdens de gijzeling mag je onbeperkt bellen om geld te regelneverij voor de betaling van de bekeuring. De gijzeling mag niet langer dan zeven dagen duren. Als de bekeuring niet betaald is, laten ze je dus na zeven dagen weer gaan. Na de eerste gijzeling mogen ze je in principe nog zes keer gijzelen maar alleen dan als de Officier van Justitie daarvoor expliciet toestemming gegeven heeft. In de praktijk komt dit echter zelden voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus per bekeuring onafhankelijk van de hoogte?
Dus in de praktijk kunnen ze je voor welke boete dan ook maximaal 49 dagen opsluiten?
En zou iemand zich ook vrijwillig kunnen melden voor die 7 tot 49 dagen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per bekeuring, onafhankelijk van de hoogte. Dit geldt voor alle Wet Mulder bekeuringen.
Bekeuringen die door een rechtbank zijn opgelegd hebben altijd een vervangende vrijheidsstraf. Die komt meestal neer op ongeveer €50,00 per dag. Dus b.v. €1000,00 of 20 dagen vervangende hechtenis.
Gijzelen voor Wet Mulder bekeuringen gebeurt altijd door de politie. Je kunt je niet vrijwillig melden.