Wat is nou het verschil tussen minderjarige handelingsonbekwamen en handelingsonbekwamen met een geestelijke stoornis?

Hebben ze dezelfde rechten? Mogen ze dezelfde dingen niet doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik ga er even van uit dat de geestelijk gestoorde ook onder curatele staat. In principe is handelingsonbekwaam handelingsonbekwaam. Het grootste verschil is dat een minderjarige toestemming kan krijgen van een ouder en dat een geestelijk gestoorde daarvoor bij zijn curator moet zijn. Verder zal in het dagelijks verkeer de geestelijk gestoorde wat meer voor elkaar krijgen als de stoornis niet te zien is. Maar die overeenkomsten moeten dan weer nietig verklaard worden/zijn al nietig. Studeer je toevallig criminologie/Fiscaal recht/Rechtswetenschap aan de erasmus universiteit? Toegevoegd na 33 minuten: Ik moet hier wel aan toevoegen dat een minderjarige wel handlichting kan aanvragen vanaf 16 jaar. Lees 1:235 BW en je begrijpt waar ik het over heb. Toegevoegd na 34 minuten: Wat ik ook nog moet toevoegen is dat een minderjarige meer moeite zal moeten doen om een overeenkomst te vernietigen ten opzichte van iemand die onder curatele staat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100