Worden schadevergoeding(en) en smartengeld (letselschade) i.v.m. een auto ongeluk vrijgelaten als je in de WWB zit?

De schadevergoeding bestaat voornamelijk uit studievertraging en smartengeld...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ik vind het een beetje lastig jouw vraag te begrijpen, maar als ik het goed heb komt het op het volgende neer.
Iemand zit in de bijstand, deze persoon is bij een ongeval betrokken geweest. Nu is door de andere partij een civiele procedure gestart. In deze civiele procedure wordt een schadevergoeding geëist van de persoon die in de bijstand zit. En is de vraag of deze schadevergoeding kan worden kwijtgescholden. Correct?

Als dit jouw vraag is, is het antwoord een simpel en duidelijk: Nee.
Als in een civiele procedure door een rechter wordt bepaald dat er schadevergoeding aan de tegenpartij moet worden betaald, zal dit betaald moeten worden. Ongeacht het feit dat degene die moet betalen in de bijstand zit of dat deze persoon miljonair is. Mogelijk is er bij de vaststelling van het bedrag rekening gehouden met de situatie en is het wellicht mogelijk een betalingstermijn te regelen, maar het schadevergoeding zal hoe dan ook betaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is goed als de ontvanger van een bijstanduitkering inderdaad zelf de schadevergoeding moet betalen. Aangezien de vraag inderdaad niet zo duidelijk is geformuleerd, lees ik echter een andere probleemstelling.

Ik haal uit de vraag de omgekeerde situatie. Namelijk dat degene die de uitkering ontvangt op grond van de WWB, ook de ontvanger van de schadevergoeding is. Het antwoord op de vraag is dan eveneens nee.

De WWB is een vangnetregeling waar je een beroep op kan doen als je zelf niets meer hebt, een uiterste redmiddel dus.
Wel gelden er regels voor een zgn. "vrij te laten vermogen". Voor een alleenstaande is dit bedrag € 5.480 (2010). Google even op "WWB Vrij bedrag" en je komt verschillende sites tegen waar de bedragen staan vermeld. Met alles wat je meer ontvangt dan de genoemde bedragen wordt rekening gehouden, en krijg je eventueel een tijd geen WWB uitkering meer tot dat bedrag op is. Voor de WWB geldt eigen vermogen als geld waar je van ken leven, de herkomst van dat geld is niet van belang.

Toegevoegd na 15 minuten:
In de laatste zin bedoel ik natuurlijk "...geld waar je van KAN leven.... Niet goed na gelezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu moet de vraagsteller, toch in ieder geval 1 duidelijk antwoord hebben. Goed antwoord als je de vraag anders leest, dus +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!