Kan ik in een ander land wonen maar mijn Nederlands bedrijfje behouden?

Ik heb me nog niet zo lang geleden bij de KVK ingeschreven en ben als éénmansbedrijfje aan de slag. Nu ben ik uitgenodigd om in Mexico te gaan wonen. Indien ik dat doe, moet ik dan mijn bedrijfje hier stopzetten? Ik maak muziekinstrumenten die ik ook in Mexico kan maken.

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Praktische vraag:welke bedrijfsactiviteiten blijven er in NL over als je in Mexico woont en werkt? Verkoop? Zo ja, hoe/door wie?
Goeievraagstell
een jaar geleden
Ik heb hier collega's die de instrumenten van me kopen om dan door te verkopen aan hun leerlingen.
tinus1969
een jaar geleden
Voor dat soort activiteiten heb JIJ geen bedrijf in NL nodig.

Antwoorden (2)

Nee (Ik had verwacht van wel). De KvK stelt dat bij een “duurzaam vertrek” het bedrijf niet meer in de Nederlandse KvK ingeschreven hoort te staan. Als dat niet het geval is, is de locatie van je voornaamste activiteiten bepalend. Voorbeelden:
• Als je als online marketeer in het buitenland woont en regelmatig naar Nederland komt om seminars of lezingen te geven, kun je bij de Nederlandse KvK ingeschreven blijven.
• Dit is niet het geval bij een journalist die vanuit het buitenland teksten levert aan de Nederlandse media. Criterium hierbij is dat deze journalist feitelijk geen werkzaamheden in Nederland verricht.
• Een schilder die buiten Europa woont en een (aantoonbare) grote klus in Nederland doet, kan ingeschreven blijven bij de Nederlandse KvK.
• Een zzp’er die in het buitenland gevestigd is en een webwinkel met een .nl domein heeft, wordt niet gezien als een ondernemer die activiteiten in Nederland heeft en wordt uitgeschreven.
SimonV
een jaar geleden
Als jij in Mexico woont en ook in Mexico jouw instrumenten bouwt, dan heb je een onderneming in Mexico en niet in Nederland. Dat je nog aan Nederlandse klanten verkoopt is niet relevant voor het bepalen van de vestigingsplaats van je bedrijf. Je zult dus je Nederlandse onderneming moeten stopzetten, uitschrijven bij KVK en in Mexico een nieuw bedrijf beginnen.

Zoek van te voren goed uit wat de regelgeving is m.b.t. de handel en bijkomende kosten voor export van je producten van Mexico (geen EU-land) naar Nederland.
Inekez1
een jaar geleden