Kan ik nog in beroep gaan tegen een foute bekeuring waarvan de beroep termijn is verstreken?

Ik heb een bekeuring ontvangen voor door rood rijden met een brommer. De bedrag moet uiterlijk 21-03-2014 overgemaakt zijn. Vandaag voor het betalen sprak een bekende mij aan dat de boetebedrag verkeerd is opgelegd. Ik heb een boete van 237 euro ontvangen(door rood rijden met een auto) terwijl de boetebedrag door rood met een brommer 167 kost. Terwijl duidelijk in de beschikking de kenteken van de brommer staat genoteerd. Ik heb gebeld met de CJIB die geven dat de Politie een foutje heeft gemaat. De politie gebeld en die zeggen dat ik in beroep moet gaan. Maar de beroepstermijn was tot 07-03-2014. Kan ik hier nog iets aan doen? Ik moet nu een onterechte bedrag gaan overmaken terwijl het niet mijn schuld is en er staat ook duidelijk een brommer kenteken op de boete.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Als je te laat in beroep gaat wordt je beroep niet behandelt.
In principe was het jou verantwoordelijkheid om voor de beroepstermijn de fout te ontdekken en in beroep te gaan tegen de boete.
Enkel als jij zwaarwegende reden hebt voor het niet houden aan de beroepstermijn zal de officier van justitie kijken of je beroep toch in behandeling wordt genomen.

Maar puur omdat jij nog niet op tijd had gekeken of gehoord of het bedrag klopt lijkt mij geen zwaarwegende reden.
Dus voortaan de boete altijd op tijd even goed checken en voor nu helaas dit bedrag betalen.

Mvg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook als de beroepstermijn verstreken is, zou ik bezwaar aantekenen. Je hebt geen recht meer van beroep, maar de officier van justitie kan ambtshalve alsnog aan je bezwaar tegemoet komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Denk er wel aan dat je de boete op tijd betaald. Dit of je nu wel of niet alsnog een bezwaarschrift schrijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na de uiterste beroepsdatum wordt uw beroep in principe niet meer in behandeling genomen. In principe betekent hier dat er redenen kunnen zijn dat men uw beroep wel in behandeling neemt. U heeft een zwaarwegende reden waarom u geen bezwaar binnen de termijn hebt ingediend. U was het namelijk wél eens met de gemaakte overtreding, maar niet met de hoogte van het bedrag. U werd er toen u wilde betalen door een vriend op geattendeerd dat het boetebedrag niet juist is. U had namelijk het volste vertrouwen in de administratie van het CJIB en het kwam niet in u op om dat te controleren. De officier van justitie zal zeker beoordelen dat deze omstandigheid voldoende reden is om uw bezwaar tegen een onterecht bedrag in behandeling te nemen.
Probeer of u bezwaar kunt maken via het digitaal loket.
Per post kan ook nog snel vóór 21 maart a.s. (Of per fax naar 030 290 3870, ter attentie van de afdeling Mulder.
Leg uit waarom u het niet eens bent met de hoogte van de boete en voeg zo veel mogelijk bewijs toe dat uw beroep ondersteunt. Kopie van de beschikking met de gegevens van brommer en kenteken lijkt mij voldoende. Vermeld in de brief uw naam en adres en stuur een kopie van de beschikking mee. Stuur alle gegevens op naar:
CVOM
Afdeling Mulder
Postbus 50.000
3500 MJ UTRECHT