In hoeverre kunnen wij een nieuwe ketel eisen?

Wij hebben een huurhuis van 5 jaar. Wij zij ook de eerste bewoners. De ketel heeft al vanaf begin af aan problemen en de monteur komt gemiddel 3-4 keer per jaar om onderdelen te vervangen/na te kijken.

Inmiddels zijn wij het zo zat met deze ketel, wat kunnen wij evt. ondernemen? kunnen wij nu bv. een nieuwe ketel eisen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Eisen wordt moeilijk, maar je kunt de ketel wel een handje helpen.
Een kleine kortsluiting doet wonderen en die ketel is dan meteen niet meer waard om gerepareerd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzettelijk vernielen van andermans goed is bij wet verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me geen goede oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel makkelijk, als een ketel 3 -4 keer per jaar reparatie nodig heeft, dan betekend dat dat de ketel op is.
Ik heb die dingen vele jaren verkocht, dus ik weet waar ik over praat.
Daar naast gaan de kosten voor het stoken omhoog daar de ketel niet goed werkt, ook al wordt het gerepareerd, dus zit de huurder met hogere kosten.
Zekers in deze dure tijden is het aso dat een verhuurder geen actie onderneemt, tevens kosten de reparaties meer dan dat de ketel dan nog waard is. In andere woorden kun je zeggen, de ketel is total loss. Je kunt wel zeggen dat het een niet so sociaal idee is, maar je moet dan wel eerst even de andere kant van de medaille bekijken voor dat je een conclusie trekt.
Als de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de ketel bij de verhuurder ligt, dan moet deze ervoor zorgen dat deze goed werkzaam is. De wet stelt dat de verhuurder deze gebreken op moet lossen. (artikel 7:206 van Burgerlijk Wetboek). Als de ketel het dus begeeft en de eigenaar laat deze spoedig repareren voldoen ze aan die eis.

Geeft de wet ook een reden om preventief om een nieuwe ketel te vragen? In artikel 204 staat een definitie van een gebrek:
"Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft."

Zou je kunnen beargumenteren dat als de ketel zo'n vier keer per jaar kapot gaat dat er sprake is van een situatie waarvan de ketel "niet het genot kan verschaffen" dat jullie zouden mogen verwachten? Naar mijn mening is dat niet zo. Het is weliswaar vervelend, maar mijns inziens valt het niet als een gebrek aan te merken omdat je de rest van het jaar wel de ketel kan gebruiken. Daar bij komt ook nog dat de verhuurder vrij spoedig zal zijn met het oplossen van de storing. Let wel: dit is mijn interpretatie van de wet, wellicht vindt/vond een rechter wel dat je van een ketel meer betrouwbaarheid mag verwachten.

Natuurlijk staat het jullie wel vrij om de verhuurder even te wijzen op het feit dat de ketel zo vaak kapot gaat en dat het wellicht voor hen goedkoper is om deze te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke verplichtingen de verhuurder heeft hebben de voorgaande beäntwoorders al gedaan.
Maar de kern van uw vraag was of u een nieuwe ketel kon eisen.
Ja dat kan, maar dan moet de ketel minimaal 10 jaar oud zijn.
Maar dan mag de verhuurder wel de huur verhogen.
Burgerlijk Wetboek 7 art.243