Ik weet dat het verplicht is met fietsverlichting te fietsen, Maar mag het ook aan je arm o.i.d? of Moet het per se aan je fiets zitten?

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor extra duidelijkheid in nederland

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

"Regels voor fietsverlichting
U mag fietsverlichting gebruiken die aan uw fiets vastzit, maar u mag ook losse fietslampjes gebruiken. Losse lampjes mag u bevestigen op uw fiets of op uw bovenlichaam, bijvoorbeeld aan uw kleding of op uw tas. Dus niet op uw hoofd, armen of benen. Iemand die achterop de fiets zit, mag het achterlicht op zijn rug dragen.

De regels voor fietsverlichting zijn:

het voorlicht op uw fiets of bovenlichaam moet wit of geel zijn;
het achterlicht op uw fiets of op uw rug moet rood zijn;
de lampjes moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen;
de lampjes moeten goed zichtbaar zijn;
de lampjes mogen niet knipperen;
losse lampjes mogen niet teveel bewegen;
losse lampjes mogen niet (deels) bedekt zijn."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tegenwoordig hoeft het niet meer aan de fiets zelf te zitten. Zolang wit of geel maar aan de voorkant zit, en rood aan de acterkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als fietser moet je 's nachts en overdag als het zicht ernstig wordt belemmerd op de fiets voorlicht en achterlicht aan hebben. Uw fiets moet altijd een reflector hebben op de achterkant van de fiets, reflectoren op de trappers en op de wielen (velgen) of banden.

Je mag fietsverlichting gebruiken die aan je fiets vastzit, maar je mag ook losse fietslampjes gebruiken. Losse lampjes mag je bevestigen op je fiets of op je bovenlichaam, bijvoorbeeld aan je kleding of op je tas. Dus niet op je hoofd, armen of benen. Iemand die achterop de fiets zit, mag het achterlicht op zijn rug dragen.

De regels voor fietsverlichting zijn:

het voorlicht op je fiets of bovenlichaam moet wit of geel zijn;
het achterlicht op uw fiets of op je rug moet rood zijn;
de lampjes moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen;
de lampjes moeten goed zichtbaar zijn;
de lampjes mogen niet knipperen;
losse lampjes mogen niet teveel bewegen;
losse lampjes mogen niet (deels) bedekt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Foutje +, ik heb hem weggehaald
Wijzigingen van de voorschriften sinds 1 november 2008
Het voorschrift dat de verlichting aan de fiets zelf moet zijn bevestigd en niet afgeschermd mag zijn is vervallen. Daarvoor in de plaats zijn deze regels gekomen:

De fietsverlichting mag niet of nauwelijks bewegen ten opzichte van fiets, rug of borst.
Het voorlicht moet voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomend verkeer.
Het achterlicht moet voortdurend zichtbaar zijn voor achteropkomend verkeer.
Het voorlicht mag door de bestuurder ook op de borst geplaatst worden.
Het achterlicht mag door de fietser of passagier ook op de rug bevestigd worden.
Het verplichte keurmerk voor het achterlicht vervalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben led verlichting (inductie) op de fietsen gemaakt. Ook op die van de kinderen en kleinkinderen.
Geen dynamo of draden. Alleen 2 sensoren op de spaken.
(2 per wiel.) Je hebt permanent licht branden. De overheid juicht elke poging om verlichting voeren toe.
Dat is beter dan dat je helemaal geen goed werkende verlichting op je rijwiel hebt.

O.a. verkrijgbaar bij de Aldi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet in ieder geval goed zichtbaar zijn en daarnaast aan alle eisen van het gewone fietslicht voldoen