Mag ik als verkeersregelaar door rood rijden?

als ik dat desbetreffende kruispunt moet regelen? uiteraard mits het veilig is, of wordt dit soort van gedoogd?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vraag mij af wat uw doel is met het stellen van vragen over rijdende verkeersregelaars. Verkeersregelaars zijn niet gemotoriseerd. Het zijn voetgangers, dat heb ik in een vorig antwoord al uiteengezet.
alexf52889
5 jaar geleden
@JoanDArc Ik mag als verkeersregelaar wel degelijk rijden, alleen mijn tekens moet ik staand geven! dit mag ik niet rijdend geven, dit is voorbehouden aan een politieagent (op de motor).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
U bent niet op de hoogte, en u mag al helemaal niet door rood rijden. U staat daar waar de organisatie wil dat u staat of loopt.
ronron1212
5 jaar geleden
Volgens mijn krijgen verkeersregelaars eerst een opleiding voor ze het werk mogen doen. Heb jij wel een opleiding gehad?
ronron1212
5 jaar geleden
http://www.kreeftopleidingen.nl/pagina/verkeersregelaar/
alexf52889
5 jaar geleden
@ronron1212 Klopt gedeeltelijk, voor op te kunnen treden als verkeersregelaar moet je een opleiding volgen, voor het optreden als evenementen verkeersregelaar NIET, dan hoef je maar 1 toets te doen, en moet je met minimaal 80% te slagen, en krijg je een zogeheten instructieverklaring, dit is geldend gedurende 1 evenement, ongeacht het aantal dagen.
TurfGraver
5 jaar geleden
Gezien je vragen begin ik agressie t.o.v. verkeersregelaars te begripen. :x

Het beste antwoord

Neen, je mag. ook als evenementenverkeersregelaar niet door rood rijden. Zie mijn vorige antwoord op uw vorige vraag. Een evenementenverkeersregelaar rijdt zelfs niet maar regelt te voet. Hij is dus een voetganger die zich ook aan de verkeersregels dient te houden.
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/bromfietsen-snorfietsen/vraag/647664/oranje-zwaaillicht/
Er bestaat nog het begrip “Motorverkeersregelaar”, een bijzondere groep binnen de verkeersregelaars. In tegenstelling tot motorrijders van de politie, die ook vanaf voertuigen aanwijzingen mogen geven, mogen burgers dit NIET. Een motorverkeersregelaar is dus pas bevoegd om verkeer regelende taken uit te voeren wanneer hij NIET meer op de motor zit, binnen zijn bevoegdheid op basis van een aanstelling.
Dus: wat mag een verkeersregelaar NIET?
- hij mag niet zelfstandig het verkeer regelen;
- hij mag het verkeer niet anders regelen dan door de organisatie is geïnstrueerd (en zoals de organisatie heeft afgesproken met de wegbeheerder);
- hij mag geen andere aanwijzingen geven dan hem is opgedragen;
- hij mag geen aanwijzingen geven vanuit of vanaf een voertuig. Dat betekent dat aanwijzingen die een verkeersregelaar geeft terwijl hij/zij rijdt, niet door andere weggebruikers hoeven te worden opgevolgd.
Toegevoegd op 22 mei 2018 17:13: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
alexf52889
5 jaar geleden
Ik mag als verkeersregelaar wel degelijk rijden, alleen mijn tekens moet ik staand geven! dit mag ik niet rijdend geven, dit is voorbehouden aan een politieagent (op de motor).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat mag u niet, ook niet staande naast uw motor.
ronron1212
5 jaar geleden
http://www.kreeftopleidingen.nl/pagina/verkeersregelaar/
alexf52889
5 jaar geleden
Als verkeersregelaar bij evenementen ben ik bevoegd conform de wet van 2009 stop- en oprijd tekens te geven @JoanDArc
alexf52889
5 jaar geleden
Let wel, als evenementenverkeersregelaar heb ik het er dan over he!
alexf52889
5 jaar geleden
Ik had het ook niet over tekens geven terwijl ik rijd, dat heb ik nooit gezegd!

Andere antwoorden (1)

Als verkeersregelaar dient men kennis te hebben van de wegenverkeerswet en met name het RVV 1990.

Hierin is slechts 1 uitzondering gemaakt voor het negeren van de regels gesteld in het RVV1990 voor zover het geen voorrangsvoertuig betreft en dat is enkel en uitsluitend voorbehouden aan politieagenten tijdens het uitoefenen van hun functie en het negeren van de verkeersregels noodzakelijk is voor de uitvoering.

Daar jij geen politieagent bent mag je ook ter uitvoering van jouw functie nog niet te voet het rode verkeerslicht negeren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus vind ik een mooie duidelijke toevoeging: zelfs niet te voet.