Na een betaalde bekeuering nog in hogerberoep is dat mogelijk?

Hallo
Ik heb een erg lullige bekeuring van 240 euro gekregen. Nu heb ik die
Betaal aangezien de tijd bijna was verlopen. Alleen nu wil
Ik nog in hoger beroep gaan is dat nog mogelijk? Ondanks ik te laat ben en hem al
Betaald hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Zodra u de boete betaalt, geeft u feitelijk aan dat u het eens bent met een boete. U kunt dan geen bezwaar meer aantekenen.

Op de website van de ANWB kunt u zien hoe u voortaan beter kunt handelen als u het niet eens bent met een verkeersboete.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt af van het type overtreding en de reactie van de officier van justitie. Ik zet ze hieronder even uiteen.

Er zijn drie typen afhandelingen van verkeersovertredingen. Er zijn lichte verkeersovertredingen die bestraft met een administratieve boete, de zogenaamde Mulderovertredingen. Deze kan je herkennen door de letter M op de beschikkingen van het CJIB. Hierbij geldt dat u tot een bepaald moment heeft om in bezwaar te gaan. Als u betaalt maar toch in beroep wil, dan kan dat nog tot die datum. Maar als de bezwaartermijn verlopen is dan heeft u geen kans meer.

Zwaarder overtredingen vallen onder het strafrecht. Dat betekent dus dat hier een rechter aan te pas komt om deze op te leggen. Toch heeft de officier van justitie twee mogelijkheden om ze buiten de rechter om af te handelen. De ene mogelijkheid is een transactievoorstel (T op de brief). Hierbij geeft de officier van justitie u de mogelijkheid om de vervolging af te kopen. Als u betaalt, dan bekent u en in ruil daarvoor hoeft u niet langs de rechter. U kan hier dus niet meer op terugkomen. Als u niet betaalt, dan gaat de zaak naar de rechter.

Tegenwoordig geeft het OM ook strafbeschikkingen (S op de brief). Bij deze methode mag het OM gelijk straffen. U krijgt net zoals bij de T een acceptgiro met een bedrag. Als u betaalt dan is het net zoals met een T afgehandeld. Maar het verschil is dat als u het er niet mee eens bent, dat u actief in verzet moet gaan. Niet betalen betekent dus bij deze strafbeschikking niet meer dat u er niet mee instemt.

Dus kortom: bij de M kan u in beroep tot de bezwaartermijn verstrijkt, ongeacht of u te laat bent met betalen. Bij T en S is dat niet meer mogelijk.

[Overigens gaat u niet in hoger beroep maar gewoon in beroep. In hoger beroep gaat u nadat u het niet eens bent met een beslissing van een rechter]