M'n nieuwe bril is minder scherp, blijkt nu. Dit lijkt mij op een (meet)fout(?). Heb je dan recht op een gratis vervangend glas?

Tenminste, één van de twee glazen. Het andere glas is goed.

Het lijkt mij een fout bij 't meten/testen van 't oog of misschien zelfs wel van de fabricage. Maar ik vermoedt 't eerste. Zo werd o.a. het optisch teststelsel een keer beslagen waar ik de opticien op moest wijzen (dat had ie zelf niet door). Maar dat is misschien niet uitzonderlijk, hoor. De sterkte van de meting kan ik i.i.g. niet vergelijken met mijn vorige bril, want daar heb ik geen gegevens meer van.

Gekocht bij 1 van de bekende brillenketens. Natuurlijk kan ik even bellen en vrágen of ik gratis een ander glas mag (en dan kunnen ze natuurlijk ook 'nee' roepen), maar ik ga er liever heen en sla ze liever direct met goede argumenten om de oren zodat extra kosten niet eens ter sprake komen en dat ik gewoon een nieuwe meting/een nieuw glas krijg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

Uiteraard heb je recht op een goeie (dus eventueel nieuwe) bril. De opticien is verantwoordelijk voor het doen van een goede meting. Ook als er tijdens de fabricage wat fout gaat moet de opticien dat oplossen. Daar zou geen discussie over nodig moeten zijn. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Mijn ervaring is dat je sneller gelijk krijgt als je:

- van tevoren goed nadenkt over wat je gaat zeggen
oefen het gesprek met jezelf

- je beperkt tot een kort en duidelijk verhaal
Liever drie zinnen waar geen speld tussen te krijgen is dan een lang (vaag) verhaal. Elk lang verhaal kent namelijk zwakke punten.

- duidelijk laat merken dat je je niet laat afschepen
Daar zijn geen grote woorden voor nodig. Weet van tevoren wat je volgende stap wordt (je klacht voorleggen aan een geschillencommissie of branche-organisatie) dan kun je dat aankondigen. Natuurlijk hoeft het niet zover te komen, maar als de opticien weet dat jij het er niet bij laat zitten zal hij sneller zijn ongelijk toegeven, in plaats van een voor hem heilloze weg ingaan. Hij weet immers prima dat hij fout zit, en probeert alleen de extra kosten van een nieuw glas te vermijden.

- ten alle tijde rustig blijft
Als je gaat tieren wordt *dat* het onderwerp van gesprek.

- geen onredelijke dingen zegt, of dingen die je later moet nuanceren
Anders geef je hem de kans om punten te scoren, en ontstaat er een sfeer van "de waarheid ligt in het midden."

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover zal het niet komen.

Andere antwoorden (9)

Ja jij hebt dat niet gemeten en gemaakt, teruggaan wel degelijk...

Dat moet prefect zijn, geen halve zaken hoor...

En daar heb je recht op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juridisch gezien sta je volgens mij sterk, het produkt (de bril) moet namelijk aan de koopovereenkomst voldoen, meestal is die natuurlijk mondeling, maar je moet je in ieder geval kunnen beroepen op datgene wat je van een soortgelijk produkt mag verwachten, daarbij telt ook zwaar mee als de verkoper bepaalde beweringen heeft gedaan over de functionaliteit. Als de opticiën bijvoorbeeld garandeert dat je gerust met je auto over je bril kunt rijden en dit blijkt vervolgens een kapotte bril op te leveren dan mag hij hem voor je vervangen.

Hetzelfde lijkt me hier aan de orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, weldegelijk! Een bakker die beschimmeld brood levert, daarbij zou je ook terug gaan. Een opticien is 't zelfde idee in dit geval. Die liet een steekje vallen en moet die even oprapen. In tijden van recessie zouden ze juist extra hard hun best moeten doen.
Ga er het liefst heen als het goed druk is, zodat je anderen kunt behoeden voor deze prutser. Sorry hoor, maar deze komt op mij niet over als een vakman of -vrouw.
En je oude bril, daarvan kan jij niet de sterkte lezen, maar zij wel hoor. Ga desnoods naar een andere keten en leg het daar voor dat je niet tevreden bent over je nieuwe bril. Reken maar dat ze je gewillig, gratis en naar hun beste kunnen zullen informeren.
En vervolgens kun je terug naar waar je je bril vandaan had en meldt dat zelfs anderen ernaar gekeken hebben en het vreemde verschil ook constateerden.
Noem namen van die concurrenten erbij, waarschijnlijk zijn ze zich al jaren bewust van dat die concurrent wel de kennis hebben.

Het is maar mijn idee, dus totaal nergens op gebaseerd, maar ik vermoed dat je:
óf een jong onervaren broekie hebt gehad, óf iemand die tegen z'n pensioen aan zat en de motivatie niet meer kan opbrengen z'n werk goed te doen. Of misschien de eigenaar wel, die z'n zaak te gronde ziet gaan en daardoor z'n hoofd er niet meer bij kan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de oude bril nog hebt, kan een opticien de sterkte hievan nog opmeten. Verder heb je natuurlijk volkomen recht om zonder bijkomende kosten de brilglazen te laten herstellen/vervangen op de voor jou geschikte waarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde dit antwoord ook geven,dus sluit mij bij deze woorden aan..
Ja hoor, dan moet je gewoon een nieuwe meting en nieuwe glazen krijgen. Nog afgezien van eventuele garantievoorwaarden heb je als je iets koop recht om een deugdelijk product te krijgen.

Bij een bril waarbij de opticien de meting heeft uitgevoerd, betekent dat een bril op de voor jou juiste sterkte. (Als je zelf de specificaties voor de bril had meegebracht is het een ander verhaal, maar dat is hier niet aan de orde.)

Ik heb het zelf wel eens aan de hand gehad bij Hans Anders, nota bene een budgetopticien. Ik kreeg hoofdpijn van mijn nieuwe bril, niet alleen de eerste paar dagen (dat kan omdat je aan de nieuwe sterkte moet wennen) maar anderhalve week. Ik ben teruggegaan, en heb zonder discussie een nieuwe meting en nieuwe glazen gekregen.

Dat een meting wel eens verkeerd uitvalt, kan gewoon gebeuren, zelfs bij de beste opticien. Het kan bijvoorbeeld dat een klant moe is als de meting wordt uitgevoerd, en dat zijn ogen daardoor wat meer moeite hebben met accomoderen dan anders. Dan kan de verkeerde sterkte uit de meting komen. Voor zover ik weet, is dat binnen de beroepsgroep gewoon een ingecalculeerd bedrijfsrisico.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dezelfde opticiën als mij hebt dan krijg je zonder probleem een nieuw, of twee nieuwe glazen. Maar of alle opticiëns zo denken weet ik niet. Maar als dat van de andere hans is dan weet ik vrij zeker dat je dus gewoon een nieuw glas kunt kopen...

Heb dit ooit gehad met een titanium montuur. Kan dus niet breken? 4 monturen op rij dus wel in nog geen 3 maanden. En ik maar dokken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook, binnen 1 jaar, maar kreeg gewoon een nieuwe...
Gewoon mee teruggaan en het daar voorleggen, ze zullen echt niet moeilijk doen, hun hebben het gemeten en kwamen tot deze conclusie. Misschien hebben ze tijdens maken van het glas een sterkte teveel of te weinig gemaakt.

En niet gelijk het achterste van de tong te laten zien want daar bereik je niets mee, gewoon rustig blijven, uitleggen en weet zeker dat ze tijd nemen om het opnieuw te meten en het gaan corrigeren. Zonder dat je hiervoor kosten moet gaan maken. En je zal nog excuses krijgen ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oogarts is daarvoor verzekerd. Is mij ook overkomen en was geen enkel probleem.
Hij zal je een nieuw recept geven en de prijs van de oude glazen vergoeden.

Heb je een oogmeting laten doen bij de opticien, dan moet je teruggaan en vragen, liefst aan een ander personeelslid om een oogmeting te doen en dan de twee voorschriften vergelijken. Zijn ze ongelijk, dan wordt het knokken, maar is het makkelijker.
Zijn ze gelijk, dan betekent het dat de glazen niet goed zijn, is mijn partner overkomen (links zat rechts en omgekeerd) dan wordt het weer knokken. Ietsje moeilijker om aan te tonen. Laat ze maar aantonen dat jouw nieuwe glazen zijn gemaakt volgens voorschrift.

Bewaar altijd jouw laatste voorschrift en neem dat mee als je met vakantie gaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon mee terug gaan en vertel ze dat je door de nieuwe bril minder goed kan zien dan door je 'oude'.
't Kan ook even wennen zijn omdat het 'n nieuwe sterkte is. Maar je zegt niet dat het vreemd kijkt maar minder scherp dus dit zou het waarschijnlijk niet zijn.
De opticien kan trouwens de sterkte van je 'oude' bril doormeten. Dit geeft 'n indicatie maar wil natuurlijk niks zeggen omdat de stekte veranderd kan zijn.
Tevens weet ik niet wat voor soort bril het is, 'n verte bril, 'n leesbril of 'n multifocale bril??

Trouwens; zorg dat je gemeten word door de gediplomeerde opticien. Wat bij de ketens nog wel is niet wil gebeuren.