Kan het zijn dat mijn BSN-nummer anders is dan mijn GBA-nummer?

Ik heb een Wet Mulder overtreding waarop wel mijn gegevens maar een GBA-nummer dat ik niet ken en anders is dan mijn BSN-nummer.....kan ik daar wat mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
11.1K

Het beste antwoord

Er zijn twee nummers ‘ in omloop’ die de basis vormen voor vele overheidsregistraties. Het A-nummer is een nummer dat wordt aangehouden bij het GBA. Het is het nummer dat het vroegere bevolkingsregister gebruikte. Het is geen geheim nummer, iedereen kan het inzien, maar de meeste mensen is het niet bekend.

Het BSN /sofi-nummer is ontstaan door het fiscaal nummer, het vroegere Landelijk Vast Nummer, dat intern bij de Belastingdienst werd gebruikt, te koppelen aan het sociaal nummer, dat binnen de uitvoeringsorganen van sociale zekerheid werd gebruikt. Dat in het kader van fraudebestrijding e.d.
fisbel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

GBA: het nummer waarmee je in de gemeentelijke basis administratie bekend bent.
BSN: burger service nummer, waarmee je oa bij de belasting en zorgverzekering bekend bent.

het kan voorkomen - zie onderstaande gegevens -
dat deze nrs verschillen.

Burgerservice- en sofinummer

Iedereen die in Nederland komt werken heeft een burgerservicenummer of een sofi-nummer nodig. Dit is bijvoorbeeld nodig voor het openen van een bankrekening, of voor het afsluiten van een zorgverzekering.

Burgerservicenummer (BSN)

Het burgerservicenummer (BSN) is een uniek nummer dat gebruikt wordt voor alle contacten met de overheid. Iedereen die zich inschrijft in de GBA ontvangt automatisch een BSN. Dit nummer staat vermeld op de persoonslijst die uw gast ontvangt nadat de inschrijving in de GBA is verwerkt.

Sofinummer

Personen die zich niet in de GBA inschrijven (bijvoorbeeld omdat zij korter dan 4 maanden in Nederland zullen blijven) kunnen een sofinummer aanvragen. In Leiden kunnen buitenlandse werknemers een sofinummer aanvragen bij het belastingkantoor aan het Stationsplein. Dit is een van de 16 uitgiftepunten van sofinummers.