Kan je als 15 jarige mee jagen met een ervaren jager?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
jc54
7 jaar geleden
Om een beetje ervaring op te doen zou je wel mee kunnen lopen als drijver. Heb ik als kind ook vaak gedaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, definieer "mee jagen". Ik vatte het op als ook jagen(schieten), maar als je mee lopen met de jager bedoelt is er geen probleem.

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat een ervaren jager dit risico zal willen nemen.

Een volwassen niet-jager weet al niet hoe te handelen tijdens de jacht, laat staan een 15 jarige jongen, hoe volwassen je jezelf ook vindt, en waar gewerkt wordt met vuurwapens, is dat niet zo slim.

Wat je eerst zou kunnen proberen , is via Natuurmonumenten bijvoorbeeld (zie link) op stap te gaan met een ervaren boswachter.
Er zijn activiteiten die door Natuurmonumenten georganiseerd worden zoals 'wild spotten met de boswachter'. Dat geeft je heel vroeg in de morgen in de schemering, al een gevoel van spanning, van jacht, want je moet eerst zoeken naar het wild, spotten dus.

Ook Staatsbosbeheer organiseert van alles, ook wild spotten, maar daarnaast zijn er 'vollemaanwandelingen' en 'zoeken naar bronstige edelherten' die burlen. Ook kun je 'leren wat er eetbaar is in de natuur'.
(zie 2e bron)

Als je daar enige ervaring mee hebt op gedaan, is het misschien wel mogelijk om eens met een ervaren jager mee te mogen gaan. Daarvoor zul je een bereidwillige jager moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat kan (waarom zou het niet kunnen), maar aangezien je vraag in wetgeving staat zal je gok ik bedoelen te vragen of het mag. Dan is het antwoord NEE.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dierziekten/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-jagen

Jachtakte

Om te mogen jagen met een geweer heeft u een geldige jachtakte (jachtvergunning) nodig. Verder heeft u onder meer een wapenkluis, een wapenvergunning en een jachtdiploma nodig. Een jachtakte vraagt u aan bij de politie. De akte is 1 jaar geldig, van 1 april tot 1 april.

Toegevoegd na 10 uur:
Althans als je met "mee jagen" bedoelt dat je zelf zou mogen schieten.