Benje medeverantwoordelijk voor de schuld van je toekomstige partner in een huwelijk die zijn gemaakt voor het huwelijk, in gem. v goederen?

Mijn partner heeft in 2004 een huis gekocht alleen op zijn naam. deze in 2009 verkocht met een schuld van 11.000 euro, Nu willen wij gaan trouwen in sept 2010 in gem. v goederen. Ben IK dan in dat toekomstige huwelijk MEDE aansprakelijk voor de schuld gemaakt VOOR het huwelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (7)

Ja dat ben je... Helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je trouwt in gemeenschap van goederen ben je voor alles, dus ook de schulden mede verantwoordelijk.

Ik zou je zeker aanraden om op huwelijkse voorwaarden te trouwen! Bij een eventuele scheiding (hoop dat dat niet gebeurd) heb je ook geen gedoe met de boedelscheiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja!
De gemeenschap van goederen wordt gezien als een perfecte en volledige gezamenlijke eigendom. In de algehele [oftewel wettelijke ]gemeenschap van goederen vallen alle tegenwoordige en toekomstige goederen van de echtgenoten. Alle schulden moeten door hun beiden worden voldaan.

Ik adviseer jou wat ik iedereen adviseert die gaat trouwen:

Trouw NIET in gemeenschap van goederen.
Waarom zou je?

Wat is er tegen huwelijkse voorwaarden?
Daarmee hou je toch niet minder van elkaar?
Bij heel veel notarissen kun je tegenwoordig terecht voor een gratis eerste advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed advies. Huwelijkse voorwaarden hebben geheel ten onrechte een slechte naam. Welke liefhebbende partner wil nou niet ervoor zorgen dat financiële zaken ook goed geregeld zijn in mindere tijden? Waarom zou je in vredesnaam je partner mee naar beneden willen sleuren als je schulden hebt? Wij hebben ook onze zaakjes goed geregeld uit liefde, niet uit wantrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heel wonderlijk. Mijn huidige partner, waar ik al 20 jaar mee ben, vroeg mij in het begin regelmatig ten huwelijk. Als ik dan antwoordde: ja, maar alleen op huwelijkse voorwaarden, vond hij dat niet romantisch genoeg...
Uiteindelijk hebben we maar een samenlevingscontract afgesloten, ook alles geregeld.
Ja, je deelt de huidige baten en lasten met elkaar.

Een oplossing is om met huwelijkse voorwaarden te trouwen, hij zal waarschijnlijk niet alleen een schuld van €11.000 hebben, er zal ook wel iets van waarde zijn dat de schuld weer verminderd.

Als hij nog €25.000 op zijn rekening heeft staan, is zijn totale vermogen +€14.000.

Als jij zelf geen schulden hebt, maar ook geen spaargeld, "verdien" je €7.000 aan het huwelijk.

Dit voorbeeld is uiteraard wel heel zwart-wit, maar zo kan ik het in ieder geval redelijk simpel uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat ben je. Als je trouwt in gemeenschap van goederen, wordt alles gezamenlijk. De bezittingen en de schulden.

Wil je dit voorkomen, dan moet je trouwen op huwelijkse voorwaarden. Die bestaan trouwens in meerdere smaken, waarvan koude uitsluiting (niets is gemeenschappelijk en na scheiding heb je dus ook nergens recht op) de bekendste is maar meteen ook de minst gebruikelijke.

Dit is het soort huwelijkse voorwaarden dat het concept huwelijkse voorwaarden een slechte naam heeft gegeven, alsof je ze alleen maar afsluit als je je wilt indekken tegen geldbeluste exen na scheiding. Maar huwelijkse voorwaarden om elkaar (of anders gezegd: een deel van het gezamenlijk inkomen) te beschermen tegen eventuele schulden zijn veel gebruikelijker.

In de bron vind je meer 'smaken' van huwelijkse voorwaarden om je te oriënteren.

Hoe wij het zelf overigens hebben gedaan: we hebben huwelijkse voorwaarden afgesloten om elkaar te beschermen tegen eventuele schulden van een toekomstig eigen bedrijf. (Uiteindelijk zelfs allebei een eigen bedrijf begonnen. Overigens zonder schulden te maken.)

Daarbij hebben we van enkele zéér specifieke bezittingen (erfenis met sentimentele waarde) geregistreerd wie de bezitting in het huwelijk heeft 'ingebracht'. Die bezittingen gaan bij eventuele scheiding (niet dat we dat van plan zijn) terug naar de oorspronkelijk eigenaar. De huisraad e.d. is wel gezamenlijk bezit en wordt bij evt. scheiding verdeeld.

Inkomens zijn van degene die het verwerft (we hebben dan ook ieder onze eigen spaar- en betaalrekeningen, en slechts een bescheiden gezamenlijke huishoudrekening). Verder verekenen we jaarlijks onze inkomens.

Zo is én de zorg voor elkaar én bescherming van elkaar tegen eventuele schulden goed geregeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als jullie toch weer scheiden dan ben jij voor de helft aansprakelijk voor de schuld die jullie samen hebben. TIJDENS het huwelijk ben je volledig aansprakelijk voor zijn schuld als hij dit niet zelf kan betalen. Voor zover ik weet ben je dit ook als jullie niet in gemeenschap van goederen trouwen.

Zorg dat je je geldzaken vooral ook voor tijdens je huwelijk goed geregeld hebt. En misschien moet je wel niet echt trouwen, maar een geregistreerd partnerschap aangaan of iets dergelijks.

Die schuld van 11.000 moet tijdens jullie huwelijk betaald gaan worden (ik ga er vanuit dat jullie NIET gaan scheiden), dus hoe gaan jullie dat samen doen? Hoe gaan de afbetalingen momenteel, kun je als je getrouwd bent sneller aflossen of juist langzamer, en wat kost de bruiloft? Misschien kan hij beter eerst die schuld aflossen en daarna pas trouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet in gemeeschap van goederen trouwt, hoef je ook *niet* aansprakelijk te zijn voor die schuld. Je hebt dan alleen te maken met de zorgplicht voor je echtgenoot: mocht zijn totale inkomen naar het afbetalen van de schuld gaan, ben je als partner verplicht om te zorgen voor onderdak, eten etc. voor de partner zonder geld. In de praktijk betekent dat dat de schuldeisers niet aan het inkomen van de partner kunnen komen, maar de partner wel alleen of voor het grootste deel opdraait voor de gezamenlijke maandelijkse lasten zoals huur/hypotheek, verzekeringen, huishoudkosten etc.
De regel; In gemeenschap van goederen, zegt het al.

Je deelt al je goederen, incl. schuld.