Hebben mensen die vinden dat rechters te laag straffen wel eens zelf een rechtszaak bijgewoond?

Uit onderzoek blijkt dat als je de feiten beter kent, je meer begrip hebt voor een uitspraak. Als je vindt dat rechters te laag straffen, zou je eerst eens een paar rechtszaken moeten bijwonen. (straf)Rechtszaken zijn openbaar, dus wat let je, tenzij je graag je mening geeft zonder de feiten te kennen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt! + 1

Antwoorden (3)

Klopt helemaal... Zo vaak is een doorgewinterde doortrapte crimineel gewoon een jongen uit de straat... En als je de feiten kent, dan kun je bijna niet straffen zelfs...

En zij er er helemaal niets van weten roepen nog het hardst... en eisen meteen veel te veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb weinig rechtszaken bijgewoond maar heb velen mogen ontmoeten nadat zij van de rechter commissaris danwel rechtbank terug kwamen. De meest schijnende gevallen heb ik meegemaakt. Wil zeker geen dingen goedpraten of uit de school klappen maar als je weet hoeveel mensen er worden ingeluisd dan zou je anders over gaan denken. Vrouwen die een gezin hebben en zich verantwoordelijk voelen om hun kinderen te eten te geven danwel een opleiding. Vrouwen die misbruikt zijn en vervolgens een dilict plegen om aandacht te krijgen. Ik heb wel eens gedacht: "Pappa had eigenlijk moeten zitten" Of degegene die de mensen er toe aanzet om b.v.drugs te smokkelen hoort in de bak thuis. Denk dat de rechter tot een weloverwogen veroordeling komt. Weet dat het grootste gedeelte van het gedetineerdenbestand allochtoon is en weinig tot geen normbesef hebben. Natuurlijk ook onder de autochtonen kom je deze tegen. Veel grote jongens zijn trots op het delict wat zij hebben gepleegd en natuurlijk mag hier een forse straf tegenover staan maar besef wel dat die mensen van hun vrijheid zijn beroofd. Dit is toch het ergste wat je kan overkomen. Dus als antwoord geef ik dat rechters doorgaans een gepaste straf geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk erg als mensen die tot een misdrijf gedreven worden gestraft worden en zij die dat doen de dans ontspringen. Vaak is het moeilijk om mensen die anderen tot wanhoop drijven te straffen, omdat ze geen feit hebben gepleegd dat strafbaar is gesteld of dat er niets te bewijzen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord kwam recht uit mijn hart. Maar heb zeker geen medelijden met de grote jongens in het criminele circuit. Heb FF er over nagedacht om dit antwoord te verwijderen om reden dat mensen het toch niet begrijpen hoe het is om gedetineerd te zitten. Laat ik wel benadrukken dat ik aan de goede kant zat. In ieder geval wordt de straf door een ieder anders ervaren. De één zit vrezelijk te tuchten terwijl de ander gewoon FF zijn/haar tijd uitzit. Dit zijn factoren waarmee een rechter tijdens zijn of haar uitspraak rekening mee houdt. Daarom laat de rechtbank zich dikwijls bijstaan door adviseurs. Hoop je vraag naar tevredenheid te hebben beantwoord. HJ
Ondanks het feit dat ik al een aantal strafzaken heb bijgewoond blijf ik van mening dat het gros van de rechters te licht straft. Het is te gek voor woorden dat een verkrachter er vanaf komt met een paar maanden voorwaardelijk, of een werkstraf. Of dat een moordenaar slechts 26 maanden gevangenisstraf krijgt...

En dan maar afvragen, waarom ik een flauw vermoeden heb waar mijn verkrachters gebleven zijn. Want daar heeft geen rechter zich over gebogen. En ik heb alleen de garantie dat ze nooit meer een mens kwaad zouden kunnen doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, volgens mij krijgen verkrachters veel zwaardere straffen, gemiddeld ongeveer drie jaar. Hier heb ik er bijvoorbeeld een die vijf jaar gevangenisstraf krijgt:
www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AE5562 Weet je zeker dat je naar de gemiddelde straffen kijkt en niet naar de zeer bijzondere gevallen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de oriëntatiepunten straftoemeting wordt twee jaar gevangenisstraf gegeven:
Art. 242 Sr verkrachting
♦ Verkrachting
(LOVS: 12-10-2007)
Oriëntatiepunt: