Gelden er speciale verkeersregels voor een bruidsstoet?

Volgens mij moet je een rouwstoet ten alle tijde voorrang verlenen (of misschien ook niet?)

Ik ga trouwen en zou het leuk om vanaf huis in een bruidsstoet naar het gemeentehuis te rijden. Maar gelden hier nou ook speciale verkeersregels voor, mbt voorrang?

Dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K

Antwoorden (4)

Neen.

Voor een dergelijke optocht dient u een vergunning aan te vragen bij de wegbeheerder(s) en zelf voor de nodige gediplomeerde verkeersregelaars te zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min, zonder opgaaf van reden. Ik hoor dan graag waar ik in de wetgeving kan vinden dat er wel iets geregeld is voor bruidsstoeten (maar dat zal wel teveel moeite zijn). (kopie tekst BraBart)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een bruidsstoet is geen vergunning verkrijgbaar om voorrang te verkrijgen. Als men een stoet voorrang zou geven is dit meer uit beleefdheid, geen recht. -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Kathlyn Voor elke vorm van optocht is een vergunning te verkrijgen als het past in de gemeentelijke regelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Theo, Laat mij tenminste 1 link zien welke gemeente dit mogelijk is. Ik heb het niet kunnen vinden.
Misschien is dit meer van toepassing bij een optocht van Carnaval. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zaanstad:
http://loket.zaanstad.nl/?pagina=4050 Barendrecht:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=vergunning%20optocht&source=web&cd=3&sqi=2&ved=0CDoQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.barendrecht.nl%2Fdocument.php%3Ffileid%3D69%26f%3D018fc31d65117ff12ad208eb6d24cd08%26attachment%3D1%26c%3D1261&ei=GnyAT4iHGs2YOsy-_I4H&usg=AFQjCNFYZ7z8n0zNg4FR80Gqx9UZupar4A&sig2=xn5MkULElLScoKoU-IX09g&cad=rja Leerdam:
http://www.leerdam.nl/ondernemen/vergunningen_42961/product/optocht-organiseren_391.html Someren:
http://ris.someren.nl/html_paginas/gemeenteloket/formulieren/Optocht_vergunning.htm Assen:
http://www.assen.nl/Digitaal_Loket/Producten/O/Optocht_vergunning Rhenen:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=vergunning%20optocht&source=web&cd=8&sqi=2&ved=0CFcQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.rhenen.nl%2FDocs%2FEvenementen%2FAanvraagformulier%2520optocht.doc&ei=GnyAT4iHGs2YOsy-_I4H&usg=AFQjCNGsIr3wkKrkLNj5CnpBYu0F-rwZSA&sig2=aVyB44OzxlMbxuQgFOHx9A&cad=rja Wil je er nog meer? Het is dezelfde vergunning als die voor een carnavalsstoet. Een stoet is een optocht en daarvoor zijn vergunningen verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch ben ik van mening dat een optochtvergunning niet van toepassing is bij een bruidsstoet. Er wordt ook letterlijk genoemd: carnavals- of sinterklaasoptocht, een bloemencorso of een optocht van bijzondere voertuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mening doet niet terzake, het gaat om de wettelijke mogelijkheid. Vraag me dan toch af hoe ze het bij het Koninklijkhuis doen. Als voor een lid van het Koninklijkhuis mag zegt de grondwet dat het voor iedere burger mag. Overigens kan een bruidsstoet ook gezien worden als een optocht van bijzondere voertuigen, bruids voertuigen met allemaal een bloemetje in de antenne waarmee een vergelijking kan worden gemaakt met een bloemencorso. Er zijn zoveel mogelijkheden om ook daarvoor een vergunning te verkrijgen maar dat een aanvraag meestal niet gedaan wordt omdat de meeste mensen er niet bij stilstaan dat het mogelijk is.
Er gelden tegenwoordig geen speciale regels meer voor een rouwstoet, maar uit beleefdheid en respect houden de meeste mensen er wel rekening mee.
Voor een trouwstoet hebben nooit speciale regels gegolden, maar ook hier maak je wel kans op medewerking van andere weggebruikers.
Zorg wel dat je alle deelnemers van de stoet duidelijk herkenbaar laat zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie: er gelden voor een rouwstoet wél speciale regels mits alle voertuigen voorzien zijn van twee zwarte vlaggen.
Deze regels gelden echter niet voor een trouwstoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk een min voor je antwoord: het is wel degelijk geregeld in artikel 16 van het RVV: weggebruikers mogen militaire kolonnes en een uitvaartstoet van motorvoertuigen niet doorsnijden. Doorsnijden mag niet, invoegen mag wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is dus niet van mij (en deze reactie is geen 1 aprilgrap!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rouwstoet die is voorzien van van de vereiste herkenningstekens (vlaggetjes), mag je vanaf 1 juli 2010
op een gelijkwaardige kruizing niet meer doorsnijden. http://www.verkeersmaatregelen.nl/Info/Verkeerswetgeving/Wijzigingenverkeerswetgeving.aspx Maar ik ben het met Koosknip eens dat als een (rouw/trouw)stoet duidelijk herkenbaar is er door de overige weggebruikers daar toch vaak wel degelijk rekening mee gehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje voor je toevoeging, maar waarom zou een trouwstoet zwarte vlaggen moeten voeren?
Er wordt idd veel gescheiden tegenwoordig, maar dit is toch wel erg prematuur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie: er gelden voor een rouwstoet wél speciale regels mits alle voertuigen voorzien zijn van twee zwarte vlaggen.
Deze regels gelden echter niet voor een trouwstoet. Dat heb ik juist gedaan! KK geeft aan dat als een Trouwstoet zwarte vlaggen voert, ze toch geen voorrang krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar aangezien het behalve Zondag ook nog 1 April is, dacht ik toch nog even de grapjas uit te kunnen hangen!
Reddie
12 jaar geleden
@BraBart, @iHave, de regels voor een rouwstoet golden vroeger, maar nu al enige tijd NIET meer. die mag je gewoon doorsnijden.
Al is dat natuurlijk niet verplicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie: doorsnijden mag NIET, zie mijn 1e reactie, nogmaals : het is vastgelegd in artikel 16 van het RVV en geldt nog steeds!
Nee, voor een bruidsstoet gelden geen afwijkende verkeersregels.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min, zonder opgaaf van reden. Ik hoor dan graag waar ik in de wetgeving kan vinden dat er wel iets geregeld is voor bruidsstoeten (maar dat zal wel teveel moeite zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach we hebben gewoon een minnaar.
Reddie
12 jaar geleden
Ik begrijp de negatieve instelling van de minnaar ook niet.
+4U
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Nee een bruidsstoet heeft geen privileges.
In tegenstelling tot een rouwstoet.

Deze horen zich wel aan de geldende voorrangsregels te houden maar wanneer de eerste auto door is mag de rest volgen en mogen ze niet doorsneden worden.
Dit geldt overigens alleen voor rouw auto's welke gemarkeerd zijn me een drie hoekig zwart vlaggetje.

Vaak zie je andere volgers voorrang nemen door middel van de gevarenlichten aan zetten maar dit is niet toegestaan.