Dragen ze in de nederlandse gevangenis ook de zelfde kleding?

In amerikaanse films hebben ze meestal een oranje overal aan, ook heb ik wel eens rode overals in een film gezien, maar is dat in nederland ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
16.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag! ... ik wilde meteen antwoord geven.... tot ik me realiseerde dat ik het niet wist! lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ik ken dat wel... ga je er enthousiast helemaal voor zitten...... :-)
thx voor de +

Het beste antwoord

"Gevangenen mogen in Nederland sinds 1983 eigen kleding dragen. Nederland was het eerste land ter wereld die de verplichte gevangeniskleding afschaftte. Onderzoek had namenlijk uitgewezen dat het uniform als vernederend werd ervaren."

Ben even stil van die laatste zin... "wordt als vernederend ervaren" Oftewel: hoe kunnen we die luitjes nog meer in de watten leggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh jee, vernederend? Het zou zomaar kunnen dat gevangenen het ook als vernederend ervaren dat ze niet zomaar van het complex af mogen als ze dat willen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opgesloten zitten en geen vrijheid hebben is al een zware straf hoor, dat is een hel. Ik vind het goed dat ze er rekening mee houden hoe de gevangenen zich voelen. Bovendien: wat heb je eraan om te zorgen dat mensen zich vernederd voelen? Daar gaan ze als ze vrij zijn zich echt niet beter door gedragen, waarschijnlijk juist tegenovergesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je zult vast gelijk hebben. Vraag me alleen af wat al die oude mensen in bejaardenhuizen dan misdaan hebben waardoor ze dezelfde behandeling krijgen als gevangenen.
De gevangenen hebben nog "gekozen" voor hun hel, door bewust dingen te doen waarvan ze weten dat dit het gevolg kan zijn, dat kun je van bejaarden niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig eigenlijk al die minnetjes, denk dat dat niets van doen heeft met het antwoord, maar alles met mijn eigen mening die ik er onderaan toegevoegd heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is duidelijk dat je niet weet hoe het er werkelijk aan toe gaat in de gevangenis. Dat de bejaarden in dit land het niet ok hebben, daar ben ik het mee eens. Maar in de gevangenis is het echt niet zo luxe als iedereen maar roept altijd. Zonder daadwerkelijk te weten hoe het daar binnen is. Een - verdien je van mij, omdat je zegt dat ze in de watten worden gelegd. Want dat is pertinent niet waar. Dat is gewoon een vooroordeel. En vernederd hoeft niemand te worden, geen enkel mens! Ook zonder aparte gevangeniskleding zijn er al genoeg vernederende situaties die zich daar binnen afspelen. Er zitten trouwens ook mensen die niet bewust iets gedaan hebben, waardoor ze verdient achter tralies zitten. Die er niet zelf voor gekozen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat er ook even iemand is die zijn minnetje onderbouwt.
Ik heb op de open dag van die penitentiaire inrichtingen eens een kijkje genomen en ik ben het met je eens dat ik niet met hen zou willen ruilen, maar als je hun situatie vergelijkt met die van gevangenissen in het buitenland (waar ik op verschillende plekken ook gevangenissen van binnen gezien heb), dan vind ik dat ze het hier best "luxe" hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C4th, ook op een open dag komt niet alles naar buiten, neem dat maar van mij aan! Ik ben vorig jaar op de open dag geweest maar krijg nu rechtstreeks van binnen alles te horen en beleef het mee. Mijn echtgenoot zit nu al 15 maanden in de gevangenis. En ik ben het met je eens dat het vergeleken met het buitenland beter is, maar luxe kun je het echt niet noemen. Nu hoor ik alle inns en outs, mijn man klaagt niet, hij ondergaat het, maar geloof me, het is living hell om opgesloten te zitten met alles wat daar bij komt kijken. Niet alleen voor de gedetineerde zelf, de achterblijvers hebben er ook mee te maken. Zelfs ik ervaar al de vernedering als ik op bezoek kom. Natuurlijk moeten er gevangenissen zijn, iedereen moet straf voor slechte daden. En nee, het moet niet leuk zijn! Maar alsjeblieft, spiegel het niet af als een luxe hotel. Want heus, het heeft behoorlijke impact als anderen je van minuut tot minuut vertellen wat je wel en niet mag, en dat vaak op een denigrerende en vernederende manier duidelijk maken, als je een groot deel van de dag opgesloten zit in een ruimte van 2 bij 3, waarin je amper kan bewegen en geen zuurstof krijgt, waardoor allerlei klachten ontstaan, als je afgesloten bent van de buitenwereld en van al je geliefden. Want dat hakt er nog het meest in. Velen draaien door! Als je er van dichtbij mee te maken hebt, valt het pas op hoe mensen en media dingen naar buiten brengen en een verkeerd beeld scheppen. Want ook de uitzending van Peter R heeft geen goed gedaan. Zo denkt men weer, zie je wel, van alle luxe voorzien. No way!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx dutchmonique, als je als achterblijver te maken hebt met dit soort vooroordelen, dan breekt je hart af en toe. Omdat ik zie, en weet en hoor hoeveel het met mijn man doet. Ik krijg een ander mens straks thuis, 18 kilo afgevallen nu(niet van al dat luxe eten dus), met gewrichtsklachten en een hoofd die vol zit met de zelfmoord van een maatje, het geluid van bonkende hoofden snachts, de vechtpartijen en alles wat er nog meer gebeurd daar. Dus mensen wees gerust, het is echt wel een straf als je hier in Nederland in de gevangenis zit.

Andere antwoorden (2)

Nee in nederland dragen ze gewone eigen kleding,men heeft daar zelfs de mogelijkheid om de kleding te wassen.
Als ze in de laatste maanden zitten ,zogenaamd half open kamp waar ze ook kunnen werken krijgen ze een overall aan die veel te groot is ,dat is voor het geval als ze willen ontsnappen niet zo snel kunnen lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is in Nederland niet zo.
Ik heb zo het vermoeden dat het in Nederland ook is afgeschaft als bezuinigingsmaatregel.
Speciale gevangeniskleding kost toch ook weer een hoop extra?
Om niet te spreken van wassen, onderhoud etc.